Szakmai tanácskozás a zsűrivel a dokumentumfilmekről
2011. május 8. (SZTI) - A 42. Magyar Filmszemle utolsó napján, vasárnap délután értékelte az öttagú zsűri a dokumentumfilmes versenyprogramot az Uránia Nemzeti Filmszínházban.
A mustrára nevezett közel százötven mozgókép előzetes elbírálásában részt vett háromtagú grémium – Zalán Vince filmtörténész, Gellér-Varga Zsuzsa dramaturg, Medgyesi Gabriella rendező – egyöntetűen a filmek dramaturgiai problémáira hívta fel a figyelmet. „Nehéz volt a mezőnyben szereplő 24 filmet kiválasztani, mert harminc olyan alkotást láttunk, ami megérdemelte volna a megmérettetést” – hangsúlyozta Medgyesi Gabriella. A teljes listát elnézve azonban fontos megemlíteni – tette hozzá a rendező –, hogy nagyon hiányzik a szakmának egy saját fesztivál, amelyen meg lehetne vitatni azokat a műfaji hibákat, amelyek a legtöbb filmben hemzsegtek. „Vegyes színvonalú az idei felhozatal, és sok olyan munkát láttam, amiből nagyon hiányzott a feszes dramaturgia” – magyarázta Medgyesi. Gellér-Varga Zsuzsa elmondta, több alkotás panorámaképet ad ugyan egy-egy témáról, de az említett hiányosságok miatt nem lehet azonosulni a szereplőkkel. Felmerülő hibaként említette az összefüggések, a gondosan megformált történetek hiányát, és felhívta a figyelmet arra, hogy a filmötletek kidolgozásakor a rendezőknek jobban kellene ügyelni a kidolgozásra és a megfelelő szereplők megtalálására. Zalán Vince hozzátette, csodálkozott azon, hogy a közelmúltból sok fontos eseményt hagynak feldolgozatlanul a dokumentumfilmesek. Problémaként említette továbbá, hogy manapság akkor is belefognak a rendezők a gyártásba, amikor nincs meg a megfelelő anyagi bázis a kidolgozáshoz.
A versenyprogramban szereplő huszonnégy alkotást bíráló Kerekes Péter szerint jó tükör volt a mezőny az aktuális magyar társadalmi problémák áttekintésére. „A témakörök érdekesek, viszont a negatív élményem az, hogy ezek a fantasztikus anyagok nincsenek jól megfilmesítve” – hangsúlyozta a rendező. A zsűrielnök Lányi András a mezőny összefoglalásaként elmondta, az derült ki számukra az idei felhozatalból, hogy amikor nem talál az alkotó olyan feszítő, drámai helyzetet, ami megnyilatkozásra készteti szereplőjét, akkor a kész dokumentumfilmben sem lehet látni a feldolgozott problémát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése