2011. február 9., szerda

Interjú Szamival a "Máz" című kiállítása kapcsán

 „Ami igazán érdekel, az az egyén problémája...”
    - interjú  Szamival a Mai Manó Házban nemrég megnyílt fotókiállításáról  –  
     Január 20-ával nyílt meg Szami, az ígéretes fiatal fotós kiállítása a Mai Manó Ház „Kis Manó Galériájában”, mely egészen március 20-ig várja az érdeklődőket. Kiállításának címe: „Máz”, témája: portrék. Ezeken a képeken azonban nem a megszokott módon láthatjuk a modellek arcát, a művész ugyanis merőben más elgondolás alapján dolgozott: ezeket az arcokat festék fedi!
     Csíkos-foltos-pettyes mintával bemázoltan tekintenek vissza ránk, s eltöprenghetünk, hogy vajon nem ezeket az  arcokat láttuk-e a múltkor abban az izgalmas akciófilmben? Vagy egy afrikai törzs harcosai lennének ők? Esetleg a vietnami háborúban harcoló amerikai katonák néznek vissza ránk a dzsungelből? Vagy egyszerűen csak álarcosbálra készülők, párducnak s zebrának maszkírozva? Talán mindenkinek mást juttatnak eszébe ezek az expresszionista stílusú képek. Ezekről a fotókról s még egyébről is faggattuk alkotójukat az alábbi interjúban: 
 
Szondy Melinda: Mióta dolgozol profi fotósként?
Szami:  2007-ben kezdtem a szakmai gyakorlatomat a 3W Stúdióban, mint fotóasszisztens, és a PRÁTER után 2009-ben lettem az SP Works Fotóműterem munkatársa, mint fotográfus. 
- Hogyan kerültél erre a pályára?
Szami:  14-15 éves koromban kezdtem el érdeklődni a fotográfia iránt és fényképezőgép hiányában csak 16 évesen tudtam/tudtunk (egy barátommal) exponálni egy-két dolgot, amiben nagy örömünket leltük.

     
- Milyennek látod a fotográfia világát? Nehezen tud érvényesülni egy kezdő művész, vagy épp ellenkezőleg: könnyen megy az előrejutás, ha van tehetség?

Szami:  Sötétnek. Nagy a verseny a digitális korszak óta, főleg az amatőrökkel. Ilyen szempontból nehéznek tartom az előrejutást. Az alkotófotográfiából ma Magyarországon nem lehet megélni. A mindennapokban alkalmazott fotográfiával foglalkozom, főleg reklámfotóval.
Leginkább az a régi felfogás hiányzik, amit a technikai fejlődés pusztított el, hogy az emberek szakemberként tekintsenek a fotográfusra és ne a fényképezőgépé legyen a főszerep.
     
- Nemrég nyílt kiállításod Budapesten, a Mai Manó  Házban. Hogyan jött ez a lehetőség?

Szami:  2010-es évben megrendezett első portfolio review-ra állítottam össze a portfóliómat és mivel elég kevés szakmai visszajelzést kaptam addig a munkáimra, úgy gondoltam, hogy a Magyar Fotográfusok Háza kurátorának, Kincses Károlynak véleményét kérem. A MÁZ című képanyag nyár elejére vált kerek egésszé és mivel előtte már látott belőle néhány képet, így akkor felajánlotta a kiállítás lehetőségét.

Fotó - ©Szami
     
- Milyen koncepció alapján  készültek a kiállításon látható képeid?

Szami:    A MÁZ című képanyag számomra egy nagy felszínretörése volt sok olyan történésnek az életemben, amire nem feltétlenül tudtam reagálni dokumentarista képeimben. Ebben a munkában a személyiségek képi lerombolása és újraépítése történt. A kemény fényekkel és a kontrasztokkal igyekeztem feszültséget generálni, avagy megfordítva a dolgot, feszültség eredményezte, hogy ez a képanyag így valósult meg.

- Mennyi ideig dolgoztál ezeken a képeken?

Szami:    2010 első félévét erre a munkára fordítottam, mellette persze sokat utaztam, úgyhogy 3-4 hónapot töltöttem ezzel az anyaggal.

Fotó - ©Szami
     
- Ilyenkor profi modellekkel dolgozol vagy megkéred az ismerőseidet,hogy "ugorjanak be"?
Szami:    A közvetlen környezetemből választottam ki és kértem fel ismerőseimet, hogy legyenek a modelljeim. Speciális arctípusokat kerestem és figyeltem meg őket személyesen vagy képeken.

     
- Van-e valami speciális oka annak, hogy ezeket a képeket elkészítetted? Reagálsz-e velük esetleg valamire a világ történéseiből?

Szami:    A VILÁGBÉKÉRE! – neeem, csak viccelek!  Nem volt célom semmilyen politikai-, vallási- vagy társadalmi ideológia népszerűsítése vagy éppen ellenzése.

Fotó - ©Szami
     
- Egyáltalán: befolyásolnak-e Téged a világ eseményei  témáid kiválasztásában? Mennyire kapcsolhatóak ezek a képeid az eddigi munkáidhoz?

Szami:    Az aktualitásokat próbálom nem figyelembe venni. Ami igazán érdekel, az az egyén problémája mind pszichológiai- mind pedig szociológiai értelemben. Azt hiszem ilyen tekintetben lehet kapcsolat a korábbi munkáimmal, más szempontból viszont (fotográfiai irányultság tekintetében), óriási a különbség.
     
- Úgy vettem észre (a honlapjaidról tájékozódtam), hogy szinte kizárólag fekete-fehér képeket készítesz. Miért van ez? Ennyire színtelennek látod a minket körülvevő  világot? Vagy valami más oka van ennek?

Szami:    Vannak színes munkáim is, de nem feltétlenül érzem magamhoz közel állónak, így nem is publikálom egyelőre. Nem látom színtelennek a világot, de sokkal szélsőségesebbnek érzem, mint a hétköznapokban mutatja magát és erre jó eszköznek tartom a fekete-fehér adta kontrasztot.
- Munkáidból hol lehet többet látni a kiállítótéren kívül?
Szami:     A weboldalamon naprakészen tud mindenki tájékozódni az aktuális munkáimról: www.szami-art.com


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...