2011. március 31., csütörtök

Interjú Csoboth Edinával, az idei Sony World Photography Awards nyertes divatfotóssal

    A fotós szakmában az egyik legnagyobb presztízsű pályázat egyértelműen a Sony World Photography Awards. Idén különleges alkalom volt, hiszen divat kategóriában egy magyar fotós, mégpedig Csoboth Edina nyerte el az első díjat. A hírt szerencsére nagyon sok helyen közzétették a médiában, így a képeivel is egyre több helyen lehet már találkozni. Mi úgy gondoltuk, hogy kicsit többet is megmutatnánk belőle, így örömmel vettük, hogy igent mondott az interjú-felkérésünkre:  
    Garamvári Gábor: Ez az első  pályázat amin eredményt értél el?  
    Csoboth Edina: Az első nemzetközi. Tavaly márciusban a Playboy PhotoArt portré kategóriát is sikerült megnyerni, szintén hatalmas meglepetéssel.
    G.G.: Számítottál rá  bármilyen szinten is? 
    Csoboth Edina: Amikor bekerültem a legjobb tízbe, eljátszottam gyorsan a gondolattal, hogy, mi lenne, ha megnyerném. A környezetem viszont teljes mellszélességgel kiállt amellett, hogy „Dina te fogod megkapni az első helyezést”. Főleg párom, és anyukám, akinél ilyenkor mindig beindul a 6. érzék.
     
     G.G.: Mit gondolsz "megnyit" valamilyen kaput ez a díj? 
    Csoboth Edina: Miután eljutott a hír az itthoni sajtóba, elég sok megkeresés, és felkérés fogadott, szóval, ha úgy vesszük már meg is nyitotta, és „abszolút kapunyitásnak” könyvelhetem el! (mosolyog)
    G.G.: Divat kategóriában nyertél. Miért pont a divatfotózás vonz? 
    Csoboth Edina: Ami azért furcsa, mert soha nem mondhattam el magamról, hogy őrült divat fan lennék, se öltözködésben, se fotózásban, semmiben….aztán jöttek az ötletek, a furábbnál-furább gondolatok, amiket én csak a divattal tudok megvalósítani. Egy eszközt ad a kezedbe, amivel kiteljesedhet a születendő ötlet.
    G.G.: Mással nem is próbálkoztál?
    Csoboth Edina: Mindig is az emberközeli téma foglalkoztatott, először az életképezés, majd a portréfotózás, ez a két szegmens kötötte le a figyelmemet annyira, hogy aktívan műveljem. Túl örökmozgó vagyok egy tájképezéshez vagy makrózáshoz…… 
     

    G.G.: Mennyi ötletelés előz meg egy-egy ilyen munkát? 
    Csoboth Edina: Adott egy vázlat, egy gondolat a fejben, amit próbálok tovább vinni, és ilyen-olyan kiegészítőkkel, helyszínnel /helyszínekkel összehozni, saját koncepciónál ennyi a lényegi része. De, ha jól vettem észre a csapat többi tagjánál is így működik. Nem tudom mennyire pletykálhatok, de most a sellő jelenség foglalkoztatja a sminkesünket, és vele együtt engem is, például látvány szinten, (fotótechnikailag) hogyan lehetne imitálni a vizet stb. (nevet)
    G.G.: És mennyi energia kell egy koncepció végigviteléhez? 
    Csoboth Edina: Nyilván függ a koncepció  összetettségétől, bonyolultságától is, de, ahhoz, hogy mindenki elégedett legyen a munkájával sokat kell belefektetni. Sokszor nem is az energián múlik, hanem az időn vagy az időjáráson. A legutóbbi nagy divatanyagomat például megint csúsztatni kell, mert egyszerűen kifutottunk az időből, és látványban már nem megfelelő nekem a természet. (Talán november végére sikerül összehozni, de valamiért ez egy átkozott projekt, hiába emészti fel minden energiánkat)
    G.G.: Hogyan kell elképzelni egy ilyen fotózást? 
    Csoboth Edina: Töménytelen egyeztetés, talán ez az egyik legfontosabb momentuma. Minél komplikáltabb a projekt annál többet szervezkedünk, főleg, a styling, és a helyszín összeegyeztetés szokott bonyodalmakat okozni. Főleg nálam, mert, ha megszületik egy elképzelés a fejemben elég mereven ragaszkodom hozzá, igaz, van, hogy befolyásolható vagyok. Miután megvan a helyszín, a ruha, és minden apró kis részlet, (a modellel együtt) jöhet az időpont megszülése, ami a másik legnagyobb dilemma nálunk, mivel mindenki masszívan tanul, és dolgozik. A nagy nap már ettől zökkenőmentesebben szokott menni, a teljes team felfokozott hangulatban csinálja a saját feladatát, egyfajta extázis uralkodik el rajtunk.
     

    G.G.: Mik azok a "hívószavak", amikkel jellemeznéd a munkáidat?  
    Csoboth Edina: Lendület, dinamika, elsősorban, és szeretnék valahol egy utcai feelinget, egy városi pezsgést belevinni a képeimbe, ha már Budapest az egyik nagy szerelem, főleg, amióta a belvárosban lakom. (mosolyog) 
    G.G.: Kiknek a munkái voltak rád nagy hatással? 
    Csoboth Edina: Ez mindig változó, nagyon-nagyon sok divatfotó van, ami tetszik, de látásmódban, aki igazán nagy hatással van rám az utóbbi időkben, párom, aki szintén fotózik csak épp teljesen más műfajba. Úgy vettem észre ugyanis, hogy dokumentarista fotósként teljesen más adja az alapot, sokkal inkább a spontaneitás, mint a megrendezés, és ez, az, ami igazán ösztönzőleg hat az emberre, főleg, ha kültéren tevékenykedek. Megemlíteném még Majzik Zsóka iparművészt is, akinek a legújabb kollekciója szintén elindított bennem egyfajta gondolatiságot ahhoz, mivel egészítsem ki látványban - dekorációban a ruhákat.
    G.G.: Hová helyeznéd el most magad a hazai divatfotós palettán? 
    Csoboth Edina: A lelkes szárnypróbálgatók közé(?), de igazán ezen még nem is gondolkoztam, talán, azért mert még nagyon az elején vagyok, és tudom, hogy még iszonyat sokat kell tapasztalnom ahhoz, hogy bárhová is helyezhessem magam.
    G.G.: Milyen álmaid vannak, kinek-minek szeretnél egyszer dolgozni?
    Csoboth Edina: Itthoni szinten egy Room magazin elég nagy álombeteljesülést jelentene, vagyis, ha sikerülne egy ilyen magazinos megjelenés, már elkezdeném kapizsgálni, hogy van jövőm a szakmán belül. Ha külföld felé álmodnék, akkor egyértelműen a TUSH magazint írnám, ha még tovább kéne fantáziálnom, akkor egy híres-hírhedt tervező fotósaként szegülnék el…..de bármi jöhet, bármire nyitott vagyok, ami új, és kreativitásra ösztönöz.
    G.G.: Addig is, amíg ez megvalósul, hol lehet a munkáidba nagyobb betekintést nyerni?
    Csoboth Edina:  A honlapomon folyamatosan nyomon lehet követni a friss projektjeimet: www.edinacsoboth.com

2 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...