A Bárka Színház vendége lesz a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház és a Gyulai Várszínház közös produkciója, Törőcsik Marival a főszerepben.
Az előadás 2003-ban elnyerte a Bárka Színházi Fesztivál fődíját, a kisvárdai Magyar Színházak Fesztiválja nagydíját, Trill Zsolt elnyerte a 2003-as gyulai Nyári Játékok Fesztiválján a legjobb férfi színészi alakításért járó díjat. A ritkán játszott előadást a tavaly szeptemberi GOGOLFEST-re újította fel Vidnyánszky Attila. A rangos kijevi fesztivál után legközelebb Budapesten, a Bárka Színházban láthatjuk a produkciót. A rendező szerint az idő önkéntelenül hat egy kész előadásra is. Az eredeti verzió felújítása újraszületést, újrateremtést jelent az alkotók számára.
A Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház
és a Gyulai Várszínház közös produkciója.
és a Gyulai Várszínház közös produkciója.
Juhász Ferenc:
A szarvassá változott fiú - kiáltás a titkok kapujából
A szarvassá változott fiú - kiáltás a titkok kapujából
Szereplők:
Törőcsik Mari m.v.
Trill Zsolt
Szűcs Nelli
Kristán Attila
Tóth László
Varga József
Rácz József
Ivaskovics Viktor
Sőtér István
Orosz Ibolya
Orosz Melinda
Béres Ildikó
Vass Magdolna
Szabó Imre
Kacsur András
Gál Natália
Kacsur Andrea
Tarpai Viktória
Ferenci Attila
Krémer Sándor
Dramaturg: Szász Zsolt
Koreográfus: Horváth Csaba
Díszlet és jelmez: Alekszandr Belozub
Rendezőasszisztens: Kozma András
RENDEZŐ: Vidnyánszky Attila
„Édes fiát az anyja hívta, messziről kiáltott, „édes fiát az anyja hívta, messziről kiáltott, a ház elé ment, onnan kiáltott, nehéz kontyát lebontotta, szőtt abból sűrű rengő fátyolt, bokáig-érő drága leplet…” E szavakkal kezdődik Juhász Ferenc gyönyörű költői eposza, és ezzel kezd a kárpátaljai előadás kórusa is. A költő 1955-ben írta A szarvassá változott fiú kiáltozása a titkok kapujából című versét. Inspirálója Bartók műve, a Cantata profana volt, mely a kilenc csodaszarvas román eredetű népi regét dolgozta fel. Vidnyánszky Attila a színház eszközeivel újraírta Juhász Ferenc versét, és az így létrejött, sokféle hangulatot egyesítő, de alapvetően mégiscsak lírai jellegű színpadi kompozíció a társulat szuverén világértelmezését fejezi ki. Juhász Ferenc művében a fiú elhagyja az édes otthon biztonságát, és egy másik, egy korszerűbb világ meghódítására készül. A villanyoszlopos várost választja, a tudást, a mindenség titkainak felfedezését. Magára maradt anyja hiába hívja, öregségére, tehetetlen kiszolgáltatottságára hivatkozva, hiába csábítja a régi emlékekkel, megszokott, harmonikus életükkel. A szarvassá változott fiú tudja, oda nem térhet vissza, mert az a világ már nem az övé… ”a fiú visszakiáltott, szarvas-hangon búgott a ködben: anyám, édesanyám, nem mehetek vissza, anyám, édesanyám, ne csalogass engem…” A halott apa emléke sem téríti haza. „Csak meghalni megyek, meghalni oda vissza, meghalni megyek, csak meghalni megyek édesanyám:… akkor leszek a kisfiad újra, mert az csak neked fáj édesanyám, jaj, csak neked fáj, édesanyám.”. Az előadás balladaszerű megszólaltatásban, látványos színpadi képekkel, zenével, tánccal megjelenítve a mondanivalót, végigkíséri a kiválasztott utat a titkok kapujáig. A hűség az övéihez, az anya iránti szeretet, a halott apa örökének továbbvitele azt sejteti, mégsem hiábavaló az otthont elhagyó áldozat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése