A BÁNK BÁNNAL ÉS
MARTON ÉVÁVAL NYIT AZ OPERAHÁZ
Szeptember 4-én a
Magyar Állami Operaház visszatér régi hagyományához: nemzeti operánkkal,
Erkel Ferenc Bánk bánjával nyitja meg új évadját.
Erkel originális partitúrájának
anyagát évtizedekig nem hallhatta a közönség, Bánk bán-operaként
egy átdolgozás került be a köztudatba.
A dalszínház az elmúlt
évadban, a szerző születésének 200. évfordulója alkalmából,
félig szcenírozott, koncertszerű előadásban vitte színre az Erkel-mű
ősváltozatát, amely több mint hetven év után csendült fel újra
az Operaházban. Az ősváltozat teljes zenei anyagát az ünnepi előadás
szereposztásában lemezre is rögzítették, a hanghordozó az Opera
kiadásában jelent meg.
A Bánk bán 150 évvel
ezelőtti ősbemutatójának emlékére, a 2011/2012-es szezon nyitóelőadásaként
Káel Csaba 2002-es, nagy sikerű rendezésének újraértelmezésében
kerül színre a Bánk bán ősváltozata. A mai színpadi követelményeknek
megfelelően – Káel Csaba és Héja Domonkos által
– kissé korszerűsített anyag néhány ponton tartalmaz csupán
rövidítést, ám az Erkel által megálmodott zenei vonalat érintetlenül
hagyja.
Káel Csaba, rendező:
„A Magyar Állami Operaház szép hagyománya volt, hogy az évadot
nemzeti operánkkal nyitotta. Az ilyen tradíciókat – nagy figyelmet
szentelve az eseménynek – világszerte őrzik Angliától Németországig.
Sajnálatos módon ez hazánkban nem így történt, mert pár szezonban
ez a nemes tradíciót eltörölték. Szerencsére azonban ebben az
évben folytatódik. A szereposztás szenzációja, hogy Gertrúd szerepében
Marton Évát a film után ismét láthatja a közönség színpadon
is, kiváló magyar énekeseink partnereként.”
Marton
Éva a világ egyik legkiemelkedőbb drámai szopránja, de minden
idők legismertebb magyar operaénekesnőjének is nevezhetjük. Széleskörű
repertoárja szinte egyedülálló, a Verdi, Puccini, R. Strauss, Wagner
szerepek mellett otthon van a verizmus világában is. Marton Éva több
mint 30 éve a világ élvonalbeli operaénekeseihez tartozik. Az utóbbi
években, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezető egyetemi
tanáraként immár a felnövekvő énekes generáció szakmai felkészítésében
is részt vesz.
Szeptember 4-én, pályafutása
során először, egyik saját növendékével lép színpadra, s ezzel
mintegy megkoronázza pályafutását, s szimbolikusan átadja a stafétabotot
a jövő énekeseinek. Pataki Potyók Dániel a Bán bán Ottójának
szerepét énekli egykori mesternője mellett.
A rendezés másik
szereposztásában Gertrúdként ugyancsak nemzetközi hírű hazai
énekesnőnket, Budai Líviát láthatja az Operaház közönsége.
Erkel Ferenc: Bánk
bán
Magyar Állami Operaház,
2011. szeptember 4.
Rendező Káel
Csaba
Díszlet Csikós
Attila
Jelmez Velich
Rita
- Karmester Héja Domonkos
- II. Endre Bakonyi Marcell, Kovács István
- Gertrúd Marton Éva, Budai Lívia
- Ottó Pataki Potyók Dániel
- Bánk bán Bándi János, Kiss B. Atilla
- Melinda Vígh Ibolya, Keszei Bori
- Petúr bán Kálmándi Mihály, Massányi Viktor
- Tiborc Perencz Béla, Busa Tamás
- Biberach Geiger Lajos, Szegedi Csaba
- Sólom mester Martin János
További előadások:
szeptember 8., 11., 13., 16., 21., március 8., 11., 14., 22.
A Bánk bán szerepeiben
a fiatal magyar énekes generáció
képviselői:
Ottó
szerepében: Pataki Potyók Dániel
A debreceni
tenorista hat évesen kezdett hegedülni. A Debreceni Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakközépiskolában érettségizett. Hegedűtanári
diplomáját a Miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Intézetben szerezte,
Perényi Eszter növendékeként. Néhány hónapig a Debreceni Kodály
Kórusban dolgozott, majd 2005-ben nyert felvételt a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemre, ahol Marton Éva növendéke lett. 2008-tól az Opera tanszak
hallgatója. 2006-ban megnyerte a Nemzeti Kulturális Minisztérium
Fischer Annie zenei előadóművészi ösztöndíját. 2007-ben a Kínában
megrendezett "Magyar év" keretein belül a Zeneakadémia
jóvoltából a Shanghai-i Zeneakadémia nagytermében lépett fel.
2008 májusában Moszkvában énekelhette Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricusát.
Az Operaházban 2008-ban debütált, Ránki György: Pomádé király
új ruhája c. operájának, Dani szerepében.
Melinda szerepében:
Vígh Ibolya
1998 nyarán sikeresen
felvételizett a Kolozsvári Magyar Opera énekkarába. A kolozsvári
Opera egyaránt játszik operettet, és operát. Az első opera, amiben
énekkari tagként részt vett, Erkel Ferenc Bánk bán-ja volt, az
első operett pedig a Mágnás Miska. A sors úgy adta, hogy ez a két
mű később is befolyásolta a pályafutását: magiszteri tanulmányai végeztével,
államvizsga-előadásként a Bánk bán Melinda szerepét választotta,
első operett szerepe pedig a Mágnás Miska Marcsája lett.
„Nagyon nagy megtiszteltetés
ért, amikor felkérést kaptam a budapesti Operaháztól, hogy Melinda
szerepét énekeljem. Ezzel a felkéréssel egyik
álmom valósult meg: kolozsvári származású
énekesként felléphetek a budapesti Opera "szent deszkáin",
méghozzá egy olyan zeneszerző művét énekelhetem, aki pályáját
maga is Kolozsváron kezdte. Nagyon nehéz feladat, ugyanakkor nagyon
szép és nemes.” – nyilatkozta Vígh Ibolya budapesti bemutatkozása
előtt.
II. Endre zerepében:
Bakonyi Marcell
Győrött született
1980-ban, ahol gimnazistaként Pintér Ferenc irányításával énekelni
tanult. Ezután a Weiner Leó Konzervatóriumban folytatta tanulmányait
Ercse Margitnál, majd 2002-től 2007-ig Hamari Júlia volt a mestere
a stuttgarti Zeneakadémián, ahol 2007-ben kitüntetéssel diplomázott.
2007-ben nagy sikerrel lépett fel Pesaróban a Rossini Fesztiválon, ahol Lord Sidney-t alakította Rossini Reimsi utazásában, Alberto Zedda vezényletével. Tanulmányai elvégzése után a Heidelbergi színházhoz került, ahol Puccini Bohéméletében Benoit szerepét alakította, majd a rákövetkező évben a Zürichi Operstúdió szerződtette, ahol fellépett többek között Wagner Tristan és Izoldájában, mint Kormányos, a Wagner Gyerekeknek című produkcióban mint Fafner. Olyan neves karmesterekkel dolgozhatott együtt, mint Nello Santi, Carlo Rizzi, Ingo Metzmacher. Nagy kiugrás volt a karrierjében 2009 tavaszán a Schwetzingeni Ünnepi Játékok, ahol Günther Krämer rendezéseben Händel Ezio című operájában Varo szerepét alakította óriási sikerrel. A 2009/2010-es évadra a Salzburgi Landestheaterhez szerződött.
2007-ben nagy sikerrel lépett fel Pesaróban a Rossini Fesztiválon, ahol Lord Sidney-t alakította Rossini Reimsi utazásában, Alberto Zedda vezényletével. Tanulmányai elvégzése után a Heidelbergi színházhoz került, ahol Puccini Bohéméletében Benoit szerepét alakította, majd a rákövetkező évben a Zürichi Operstúdió szerződtette, ahol fellépett többek között Wagner Tristan és Izoldájában, mint Kormányos, a Wagner Gyerekeknek című produkcióban mint Fafner. Olyan neves karmesterekkel dolgozhatott együtt, mint Nello Santi, Carlo Rizzi, Ingo Metzmacher. Nagy kiugrás volt a karrierjében 2009 tavaszán a Schwetzingeni Ünnepi Játékok, ahol Günther Krämer rendezéseben Händel Ezio című operájában Varo szerepét alakította óriási sikerrel. A 2009/2010-es évadra a Salzburgi Landestheaterhez szerződött.
2008-ban és 2011–ben
fellépett a Chiemsee Fesztiválon. Budapesti szereplése után visszatér
Salzburgba, ahol Rossini Hamupipőke című operájában Alidoro szerepét
énekli. 2012-ben bemutatkozik az oslói Operházban, majd egy amerikai
fesztiválon, Coloradóban.
Biberach szerepében:
Szegedi Csaba
A Bartók Béla Konzervatóriumban
Fekete Mária, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész-énektanár
szakán Sólyom-Nagy Sándor növendékenként végzett. Az Egyetem
opera-tanszakán tanárai Kovalik Balázs, Oberfrank Péter, Pál Tamás
és Medveczky Ádám voltak. 2004-ben és 2008-ban 2. díjat nyert a
szegedi Simándy József Énekversenyen. 2005-ben debütált a kecskeméti
Katona József Színházban, Kodály Háry Jánosának címszerepében.
2008 augusztusától a Magyar Állami Operaház legfiatalabb ösztöndíjasa
volt, első főszerepe Rossini Sevillai borbélyának Figarója. Az
egyik legfoglalkoztatottabb fiatal énekes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése