Charles Gayle Trio (USA), Tóth Viktor
Orionett
2011. szeptember 23., péntek 19h
A38 Hajó
Koncertterem – Petőfi híd budai hídfő
Elővétel: 1800 Ft, a koncert napján:
2200 Ft.
Jegyek vásárolhatók minden ismert
jegyirodában, az A38 Hajón, illetve az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu)
Az Újbuda Jazz Fesztivál után két
héttel ismét fontos dzsesszesemény színhelye lesz az A38 Hajó.
A kortárs improvizatív zene egyik legkülönlegesebb, leginkább egyedi
életutat bejárt alakja, Charles Gayle érkezik triója élén. A New
York-i avantgárd egyik legjelentősebb muzsikusának koncertjét a
fiatal magyar szaxofonos, Tóth Viktor egyedi felállású fúvóskvartettje
vezeti fel.
Charles Gayle életútja túlzás
nélkül a leginkább egyedi az egyébként nem éppen színtelen amerikai
free jazz szcéna képviselői közül. Az 1939-ben Buffalóban született
művész (egy rövid gyerekkori időszakot leszámítva) szinte teljesen
autodidakta módon alakította ki sajátos stílusát és egyedi technikáját.
A korai zongoratanulmányok után mint annyian, ő is Charlie Parker
játékát hallva kötelezte el magát végleg a szaxofon mellett –
bár koncertjein gyakran játszik zongorán és basszusklarinéton,
sőt brácsán is.
Az ötevenes évek bebopja felszabadító
hatással volt Gayle-re, aki hamarosan New York-ba utazott, hogy aktívan
kivegye részét a város ebben az időben elképesztően lüktető
free jazz-életéből. Minden jel arra mutatott, hogy Gayle lesz az,
aki betölti az Albert Ayler halála után támadt űrt: ugyanaz az
expresszív, vulkánkitörés-szerű hangzás, szenvedély, hangszerkezelés.
És ez így is történt, csak éppen közel húsz év késéssel. Gayle
ugyanis egyszerűen eltűnt: teljesen kiszakadt az egyébként összetartó
New York-i szcénából és a hetvenes évek elejétől a nyolcvanas
évek végéig lényegében a homelessek életét élte. Nagyon keveset
tudni erről az időszakról, Gayle sem szívesen beszél róla interjúiban.
Amit biztosan lehet tudni, hogy alapvetően az utcán élt, sarkokon
és metróállomásokon zenélt, gyakran ott is aludt, így próbálta
többé-kevésbé fenntartani magát.
A nagy változás, Gayle újrafelfedezése
a nyolcvanas évek végén jött el. Óriási szerepe volt ebben Michael
Dorfnak, a korabeli manhattani klub, a Knitting Factory vezetőjének,
aki a nyolcvanas évek legfontosabb zenei szervezői közé tartozott.
A Knitting Factory ekkorra már megkerülhetetlen intézménnyé vált:
a Sonic Youth-tól Cecil Taylorig, Cassandra Wilsontól Bill Frisellig
mindenki megfordult itt, aki csak számított a „progresszív” zenében.
Tulajdonképpen Dorf fedezte fel Charles Gayle-t, a hajléktalan, nincstelen
zsenit, akinek fellépési lehetőséget és lemezszerződést ajánlott,
majdhogynem az éhhaláltól mentve meg őt.
Charles Gayle egy csapásra hős lett,
a hatvanas évek New York-i avantgárdjának kompromisszumokat nem ismerő
örököse. Életútjában, játékstílusában, zenéről alkotott
képében talán ő testesítette meg leginkább az Albert Ayler utáni
korszakot. Nem csoda hát, hogy egymást követték az ajánlatok (a
Knitting Factory után a svéd Silkheart Recordstól, illetve a német
FMP-tól), és elkészülhetett az a két lemez, ami korszakhatár a
modern improvizatív zene történetében: az 1988-as Always Born
(John Tchicai-jal) és a három évvel későbbi Touchin' on Trane
William Parkerrel és Rashied Alival.
Gayle, mintha csak erre a pillanatra
várt volna, az azóta eltelt húsz évben ontja a felvételeket, rengeteget
koncertezik, tanít, workshopokat vezet és vendégzenészkedik (többek
között például Henry Rollins-lemezeket is hallhatjuk játékát).
Egyedi, szenvedélyes játékstílusa, multi-instrumentalizmusa, közvetlen
személyisége, performance-számba menő fellépései az egyik legnagyobb
kortárs dzsessz-zenésszé avatják. Önironikus módon kialakított
egyfajta alteregót, koncertjein gyakran az Utcai bohóc alakját veszi
fel (szakadt, foltozott zakóban, piros orral), utalva majdnem húsz
éves vegetálására a társadalom peremén.
Bár Gayle sokféle formcióban játszik,
rengeteget vendégzenészkedik, legkedvesebb zenekartípusa mégiscsak
a hagyományosnak nevezhető triófelállás (ami voltaképp kvartett,
hiszen Gayle szaxofonon és zongorán egyaránt játszik). Ezúttal
az általa vezetett trió élén érkezik Budapestre, zenésztársai
Jonathan Robinson és Roger Turner lesznek.
A trió
tagjai
Charles Gayle: szaxofon, zongora
Jonathan Robinson: bőgő
Roger Turner: dob
Tóth Viktor a fiatal dzsessz-szaxofonos
generáció kiemelkedő, rendkívül sokoldalú zenésze. Több felállásban
játszott és játszik Európa, valamint az Egyesült Államok számos
dzsesszfesztiválján, saját tercettjét vezeti, zenét szerez, verseket
ír, népdalokat gyűjt, táncosokkal duettezik. Rendszeresen koncertezik
az improvizatív zene külföldi kiválóságaival, például Hamid
Drake-kel, Henry Franklynnel vagy William Parkerrel. Climbing with
Mountains című albuma a 2007-es év legjobb dzsesszlemeze lett,
a Fidelio országos szavazásán pedig őt választották meg a 2010-es
év dzsessz-személyiségének. Folyton kísérletező attitűdjére
mi sem jellemzőbb, mint ez az egészen új felállású, „orionettnek”
nevezett zenekar. A Tóth Viktor Orionett voltaképp szaxofonkvartett,
amely a végsőkig kihasználja a hangszer(ek)ben rejlő lehetőségeket.
A zenekar tagjai
Tóth Viktor: altszaxofon
Haaz Imre: tenorszaxofon
Solymosi Milán: tenorszaxofon
Weisz Gábor: baritonszaxofon
http://tothviktor.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése