beszélgetés Kövesy Károly, műszaki vezetővel
A nézőtér felújítása kapcsán Kövesy Károly, a Radnóti Színház műszaki vezetője mesélt magáról és a színházról.
Mióta vagy a színháznál és hogy kerültél ide?
1997 óta vagyok
a Radnóti Színház műszaki vezetője, de már 1989 óta dolgozom
különböző színházaknál. Huszonkét éve kerültem a Szabad Tér
Színházhoz mint műszaki vezető. A Margitszigeti Szabadtéri Színpad,
a Városmajori Szabadtéri Színpad, a Budai Parkszínpad és a Hilton
tartozott hozzám. Egy este 7200 ember szórakoztatását kellett műszaki
szempontból biztosítanom. Ott voltam három évet. 1992-ben bemutattunk
a Kiscelli Romtemplomban egy előadást, A mechanikus narancsot,
a Budapesti Kamaraszínház vendégjátékában. Azóta már rengeteg
színházi előadás született ott, de ez volt az első. Mi kezdtük.
A produkció készítése során ismerkedtem meg Szűts Miklóssal,
a Kamaraszínház igazgatójával, aki elégedett volt a munkámmal,
pont műszaki vezetőt keresett, úgyhogy megpróbált átcsábítani
a saját színházába. Amikor megkérdeztem tőle, hogy milyen az a
színház, ahova hív, azt mondta, hogy van egy 80 m²-es kis ékszerdoboz,
az Asbóth utcai stúdió, menjek el és nézzem meg. Mondtam neki,
hogy ha 80 m², akkor nem kell megnéznem, én látatlanul is benne
vagyok. A Margit-szigeten csak a zenekari árok 120.
Aztán, amikor
1994-ben az Új Színház megalakult, átmentem oda. 1996-ban összezörrentem
az egyik ott dolgozóval, inkább eljöttem. Visszahívott Koltay Gábor
a Szabad Térhez; éppen akkor kezdte készíteni a Honfoglalás
c. filmet. A forgatás eltartott őszig, aztán egy évig szabadúszó
voltam, és 1997-ben jöttem a Radnótiba.
Sehol nem maradtál néhány
évnél tovább. Mi tart itt ilyen régóta?
Azt szoktam
mondani, hogy 3-4 évnél többet nem szabad egy helyen tölteni, mert
betokosodik az ember. Frissülni kell, új kihívások kellenek, és
én mindig is ficánkolós voltam. Közben meg már annyi időt töltöttem
itt, mint a megelőző három munkahelyemen együtt. Valahogy itt ragadtam.
Itt tart a családias légkör. De ez nem jelenti azt, hogy olyan nyugodt
lenne itt az élet. Mindenki azt hiszi, hogy a kis színház kisebb
fordulaton pörög, pedig ugyanazokkal a problémákkal szembesülök
én is, mint a Nemzeti Színház műszaki vezetője, csak kicsiben.
Vannak a Radnóti színpadának
sajátos kihívásai?
A színpad
itt tokkal-vonóval, zenekari árokkal, a hátsó terekkel együtt durván
100 m². Nincs teljesen annyi, de majdnem. A kis térből a díszlettervezők
próbálják a maximumot kihozni. Egy nagy színpadra gyakran betesznek
összesen három díszletfalat meg egy ágyat, és az a díszlet. Itt
meg másfél-két teherautóval is fordulunk egy-egy előadásra. A
díszlettervezők ezt a kicsi teret annyira be akarják lakni, hogy
sokszor nagyszínpadokat megszégyenítő díszleteket pakolunk be.
Emellett a Radnóti Színház sajátja még a nézők közelsége. Az
első sorban ülők szuszogását érezni lehet a színpadról. Aranyos
kis tér, ami most megszépült.
Hogy zajlott a felújítás?
Az volt a központi
elképzelés, hogy a Thália és az Operettszínház után a Radnóti
rekonstrukciója következik a színház-felújítási program keretében.
Sorba álltak a színházak, utánunk következett még a József Attila,
a Pesti, azok még mindig várnak. Megvalósult az Operett, megvalósult
a Thália felújítása, aztán elfogyott vagy a pénz, vagy az akarat.
De azért amióta itt vagyok, minden évben próbálunk valamit javítani-újítani.
Hol a színpadot, hol a közönség-mosdót, hol az öltözőket. Minden
évben igyekszünk kihasználni a kéthónapos nyári szünetet, és
amennyire az anyagi keretek engedik, szépítünk valamit. A mostani
felújításhoz segítséget kaptunk a közönségtől is: Komáromi
György ötlete alapján a színház székörökbefogadási-programot
hirdetett, és a 224 támlás szék mintegy fele már örökbefogadóra
is talált.
A mostani alkalmat megelőzően
mikor újították föl utoljára a színház nézőterét?
1976-ban volt
egy nagy színház-rekonstrukció, ami mindent érintett, beleértve
a nézőteret is. Azután 2003-ban történt egy kis kozmetikázás,
de korántsem olyan jelentős, mint az idei felújítás.
Most mi változott?
Az alapkoncepció
megmaradt. A nézőtér méretét nem lehetett változtatni, a székek
számát és méretét nem lehetett növelni. De a felújításba beletartozott
a székcsere, a nézőtér világítása és új borítást kapott a
falfelület. A mennyezetre is kerültek lámpák, és kuriózum, hogy
úgynevezett falmosó fényvilágítást építettünk be, ami azt jelenti,
hogy az erkélyen és a földszinten a színskála szinte minden árnyalatát
kikeverhető színre tudjuk festeni az oldalfalat, a fénypultról vezérelhetően.
Ha kell, másodpercenként is tud változni. Lehet akár az egész fal
sárga, de akár csíkonként a sárga különböző árnyalataira is
tudjuk színezni a falat.
Előadások közben is fogják
ezt használni?
Nem, ez inkább
fogadófény, szüneti fény. Megadja az előadás hangulatát. De idővel
biztos majd a rendezők is fognak vele játszani.
Kinek az ötlete volt?
Baumgartner
Sándor fővilágosítóé. Azt hiszem, külföldön látott ilyet,
de én nem tudok róla, hogy Magyarországon lenne ilyen máshol is.
Sanyi elmondta az ötletét a belsőépítészeknek, akik a felújítást
tervezték, és mindenkinek tetszett.
Milyen burkolatot kapott
a fal?
Úgynevezett
cembrit borítást. Ennek esztétikai és akusztikai okai is vannak.
Még 2005-ben Mátrai Péter koncepciója alapján felújítottuk az
előcsarnokot. Most Péter nem ért rá, de két tanítványát ajánlotta
maga helyett: Déry Juditot és Zorván Lászlót.. Ők ezt – teljes
joggal - úgy hálálták meg neki, hogy az előcsarnok hangulatát
hozták be egészen a színpadig. Más anyagot használtak, de ugyanaz
a szürke árnyalatú, bemart motívumos borítás van a nézőtéri
falon, mint az előcsarnokban.
A székeknél mik voltak
a szempontok?
A legfontosabb
az volt, hogy nem változhatott a mérete. Pótszékekkel együtt összesen
251 szék van, annak be kell férnie. És persze kényelmes kellett,
hogy legyen. Mintaszékeket kértünk a kivitelezőtől, és csak azután
kezdhette meg a sorozatgyártást, hogy elfogadtuk a mintát. A hatodikat
fogadtuk el. Az első egészen ijesztő volt, aztán szép lassan, mintáról
mintára finomodott a modell. Mindenki, aki arra járt, beleült mindegyik
mintadarabba, és véleményt nyilvánított. Ezeket csokorba gyűjtöttük,
elküldtük a kivitelezőknek, akiket –gondolom
– már a gutaütés környékezett. De az a cél vezérelt minket,
hogy kényelmes legyen. Mindenki lobbizott valamiért. Bálint András
a deréktámaszért, Komáromi Györgynek a színe, a karfa íve, nekem
meg a méret volt a legfontosabb. És mivel csekély a nézőtér lejtése,
az utolsó négy sort egy kicsit megemeltük, hogy jobban lehessen látni.
Mi történt a régi székekkel?
Eladtuk őket,
csak azokat tartottuk meg, amik az erkélyen voltak, hátha díszletként
felhasználhatjuk majd őket, egy olyan előadáshoz, ami moziban vagy
színházban játszódik.
Minden terv szerint haladt?
Voltak meglepetések.
Amikor a fal borításához a régi burkolatot elbontották, előkerült
két elfalazott légcsatorna, ami a klíma része volt valamikor. Elkezdtük
feltárni. A srácok mint Monte Cristo vésegettek, hordogatták vödörben
a törmeléket. Úgyhogy most már ezeket is tudjuk használni. Jön
rajtuk a levegő.
Elégedett vagy az eredménnyel?Maximálisan. Persze megvolt a hangulata a régi nézőtérnek is. Amikor gyerek voltam, vasárnaponként anyámék adtak két forintot, és elmentünk 10-től matinéra. És emlékszem a moziban terjengő fruttiszagra, stollwerckszagra, a lekopottságra – erre emlékeztetett engem a régi nézőtér. A bontás alatt sokat fotóztam, búcsúképeket csináltam, hogy megörökítsem a fájdalmas pillanatokat. De azért örülök, mert az új nézőtér nagyon szép lett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése