NÉPRAJZI
MÚZEUM
Budapest
V., Kossuth Lajos tér 12.
NYITVA: 10:00
– 18:00, hétfőn zárva
E-mail: info@neprajz.hu
Telefon:
473 24 23
Ikt. Szám: 21-26/2011.Dátum: 2011.09.07.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
2011. augusztus 1-én megkezdődött a Néprajzi Múzeumban a Mesével-játékkal a néprajzról – Múzeumpedagógiai programok a Néprajzi Múzeumban minden korosztálynak című TÁMOP-3.2.11/10-1/KMR-2010-
Az Európai Uniós pályázati forrásból nyert 45 311 605 Ft támogatásból megvalósuló nagyszabású projekt célja a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógiai tevékenységének jelentős tartalmi és módszertani fejlesztése, a jelenlegi múzeumpedagógiai kínálat szélesítése, a résztvevők körének többirányú bővítése, a nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységeinek múzeumi eszközökkel történő támogatása.
A projekt keretében 18 új múzeumpedagógiai tematika készül, ezekre az új tematikákra 236 alkalommal 58 foglalkozás épül, amelyeken 11 intézményből összesen 1300 óvodás, általános- és középiskolás vesz majd részt a 2011/2012 tanévben. A projekt első foglalkozására 2011. szeptember 12-én kerül sor, a teljes megvalósítás 2012. augusztus 31-ig tart a Néprajzi Múzeumban.
A fejlesztés céljai
A fejlesztést a közelmúlt tapasztalatai és látogatói felmérései indokolják, amelyek szerint folyamatosan emelkedik a Néprajzi Múzeumban a múzeumpedagógiai foglalkozásokon résztvevő szervezett diákcsoportok száma, azonban ez az emelkedés a korosztályok eloszlását illetően egyenetlen. A népi kézműves alapismeretek megszerzése érdekében, a hon- és népismeret tantárgyhoz kapcsolódóan, valamint az év hagyományos ünnepeinek megismerése céljából jelenleg legnagyobb arányban az általános iskolás korosztályok látogatják a néprajzi témájú múzeumi foglalkozásokat. A múzeumpedagógiai fejlesztés célja, hogy a növekvő nevelési-oktatási igényeket kielégítve minden korosztályt megszólítson, ennek érdekében új tematikákat kínáljon, kiemelt figyelemmel az óvodások és a középiskolások életkori és ismeretszerzési sajátosságaira annak érdekében, hogy e két korosztály a jelenleginél nagyobb mértékben és arányban rendszeres látogatóvá váljon a Néprajzi Múzeumban.
A korosztályok bővítése mellett fontos fejlesztési cél, hogy a különféle fogyatékkal élő társadalmi csoportok, jelen esetben enyhén értelmi fogyatékos és vak gyermekek és fiatalok számára is hozzáférhetővé váljon a Néprajzi Múzeumban az élményszerű ismeretszerzés. A projekt keretében, kifejezetten e célközönség speciális igényeihez alkalmazkodva, új tematikák kidolgozására és bevezetésére kerül sor a 2011/2012-es tanévben, megteremtve a fogyatékkal élők folyamatos részvételének lehetőségét a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógiai programjain.
A projekt alapvető célja a múzeumpedagógiai tevékenység jelentős tartalmi és módszertani fejlesztése, a jelenlegi múzeumpedagógiai kínálat 18 új tematikával és új pedagógiai eszközökkel történő bővítése. Az új tematikák tartalmában többek között előtérbe kerülnek a magyar népmesékben fellelhető néprajzi ismeretek, az európai és az Európán kívüli távoli népek kultúrája, valamint a hagyományos kultúrákban gyökerező ökológiai szemlélet és környezettudatosság. Módszertani szempontból a foglalkozások során nagy szerepet kap a közös játék tevékenység, a kreatív és művészi alkotási lehetőség, valamint a beszélgetés, a múzeum szakmai munkatársaival: a muzeológusokkal, restaurátorokkal való személyes találkozás és párbeszéd. A projektben a múzeumpedagógiai foglalkozások eszköztára is jelentősen bővül az egyes gyűjteményekből a muzeológus munkatársak által kiválasztott műtárgyakkal és archív néprajzi filmekkel, amelyek a szemléltetés speciálisan múzeumi lehetőségeiként járulnak hozzá az ismeretszerzéshez.
Együttműködő partnerek
A projekt kiemelt célja, hogy bővítse és erősítse a kapcsolatokat a nevelési-oktatási intézményekkel, az egyes intézmények pedagógiai programjainak figyelembe vételével kölcsönösen előnyös feltételeket teremtsen a szervezett látogatásokhoz, valamint hogy növelje és biztosítsa a múzeum számára a múzeumpedagógiai foglalkozásokon résztvevők létszámát. Ennek érdekében a Néprajzi Múzeum együttműködési szerződést kötött a projektben résztvevő partnerekkel. A partner intézmények a következők:
- Belvárosi Játékóvoda, Budapest
- Budapest Főváros Önkormányzat Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és EGYMI
- Hild József Általános Iskola, Budapest
- Játékkal-Mesével Óvoda, Budapest
- Kandó Téri Általános Iskola, Budapest
- Képző és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium, Budapest
- Maglódi Általános és Vermesy Péter Művészeti Iskola
- Szemere Bertalan Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
- Sylvester János Protestáns Gimnázium, Budapest
- Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája, Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Diákotthona és Gyermekotthona, Budapest
- Zöld Kakas Líceum Mentálhigiénés Szakközépiskola, Budapest
A projekt megvalósításában a 11 együttműködő intézményből
A fejlesztés várható eredményei
A projekt fejlesztéseinek köszönhetően a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógiai kínálata 18 új tematikával: 7 szakkörrel, 2 műhelybeszélgetéssel, 8 témanappal és 1 témahéttel bővül. A 18 új múzeumpedagógiai tematika korosztályonkénti bontásban a következő:
Óvodások, alsó tagozatos általános iskolások számára:
- Játékos zenés ismerkedés a hétköznapi hagyományokkal (témanapok)
- Játékos zenés ismerkedés az ünnepi hagyományokkal (témanapok)
- A magyar nép hagyományos
kultúrája című állandó kiállításra épülő tematikák,
a gyerekek a mesék világán keresztül ismerkednek a népi kultúrával,
a foglalkozásokat zene, tánc, bábok és kézműves tevékenység
színesíti.
- Mese fonalán a föld körül (szakkör)
- A tematika célja, hogy
az alsó tagozatos gyerekek afrikai, ausztráliai, ázsiai, indián
és európai meséken keresztül ismerkedjenek meg ezekkel a távoli
kultúrákkal. A mesék mellett az ismerkedést eredeti múzeumi műtárgyak
bemutatása teszi izgalmassá.
Felső tagozatos általános iskolások számára:
- Élet a faluban (szakkör)
- Élet a faluban (témanapok)
- Emberek a faluban (szakkör)
- Emberek a faluban (témanapok)
- A tematikák keretében
a diákok megismerkednek a falvak típusaival, a háztípusokkal, a
különféle gazdálkodási formákkal, valamint a női és férfi szerepekkel,
a tárgyakkal és a mögöttük húzódó emberi sorsokkal az egykori
paraszti társadalomban.
- Mesterségem címere (szakkör)
- A tematika keretében a
diákok megtanulják, hogyan lesz a búzából kenyér, milyen volt
a pásztorok élete, hogyan és mivel halásztak, vadásztak az emberek,
melyik mesterember mit készített?
- Életképek (szakkör)
- A tematika segíti a hon-
és népismeret tantárgy oktatását, a magyar nyelv és irodalom,
a környezetismeret tantárgyak népi hagyományokra, népmesékre és
egyéb néprajzi témákra vonatkozó ismeretanyaga megértését.
- „Ökotábor a város szívében” (témahét)
- A tematika a szünidő
hasznos és élményszerű eltöltésére tervezett napközis
jellegű tábor, amely a Néprajzi Múzeum kulturális kincseit
és régi életformák megismerését kínálja. Célja, hogy ráirányítsa
a figyelmet a környezettudatos életformára, a városi élet és a
természet kapcsolódási pontjaira, a modern élet néhány fontos
kérdésére: ésszerű fogyasztás és pazarlás, érték és hulladék,
az egészséges és önpusztító életmód, stb, amelyekre a múzeum
környezetében, sajátos kiállítási és műtárgy környezetben
keressük a választ.
Középiskolások számára:
- Népek és ünnepek (szakkör)
- A világ kultúrái (szakkör)
- A tematikák különböző
népek, kultúrák ünnepeinek, rítusainak sokrétű világába vezetik
el a diákokat. Hallanak az eszkimókról, az afrikai bakákról, a
szibériai sámánizmusról, az otavala indiánokról, az andalúziai
ünnepekről. A foglalkozásokat film- és diavetítés, műtárgybemutatók,
daltanulás és játékok is színesítik. Az ismeretek átadásán
túl fontos cél a fiatalok tolerancia-képességének, önismeretének
fejlesztése, környezeti nevelése.
- Kontaktzóna I. Műhelybeszélgetések
- Kontaktzóna II. Műhelybeszélgetések
- A tematikák keretében
megismerkednek a diákok az egészség- és betegségfelfogásokkal
a különböző kultúrákban, a régi és új szokásokkal a háztartásainkban,
a rítus és vallás fogalmával, a kulturális sokszínűséggel, eltérő
nézőpontokkal, az ökológiai gondolkodással és a fenntartható
fejlődéssel, az öltözködés és testkultúra témaköreivel. A
foglalkozás legfontosabb célja az, hogy egy adott témáról ne csupán
a műhelybeszélgetés vezetőinek reflexiója, a múzeumi tudás egyirányú
bemutatása hangozzon el, hanem a szolgáltatást igénybevevő fiatalok
személyes tapasztalatai, véleményei is beépüljenek a közös munkába.
- Néprajzi mozgókép történet elméletben és gyakorlatban (témanapok)
- Grafit ceruzától a HD kameráig (témanapok)
- A tematikák során a fiatalok
a vizuális néprajzi és antropológiai dokumentálás fejlődéstörténetén
keresztül a megismerik azokat az eszközöket és módszereket, amelyekkel
kulturális örökségünket megörökíthetjük. Audiovizuális rögzítési
technikák elsajátításával és a megörökített jelenségek rendezésével
és szerkesztésével egyben a fiatalok vizuális kultúráját is fejlesztjük.
- Kézzel fogható hagyomány (témanapok)
- Tapintható hagyomány (témanapok)
- A tematika a különféle
tantárgyakhoz kapcsolódó néprajzi ismeretanyagnak a megértését
szolgálja. A fő hangsúly a tapintható tárgyakon, a kézműves tecnikák
közelebbi megismerésén van. A Vakok Iskolájának szakmunkásképzősei
számára tartott speciális órák kiegészítik az iskola szakmai
oktatását. Olyan néprajzi tárgyakat ad a látássérült fiatalok
kezébe, amelyek számukra ismeretlenek, de szakmai tudásuk elengedhetetlen
részét képezi azok tecnikai kivitele, elkészítésének módszertana. A
bemutatott tapintható tárgyak egykori használatát is megismertetjük
a diákokkal.
A projekt számszerű fejlesztési eredménye a 18 új tematika, amely 58 különböző foglalkozás formájában, 236 csoportos látogatási alkalommal, összesen 1300 új látogatót jelent a 2011/2012-es tanévben, aminek köszönhetően egy év alatt 50 %-al növekszik meg a múzeumpedagógiai foglalkozásokat látogatók köre a Néprajzi Múzeumban. A projekt további várható eredménye, hogy szorosabbá fűződnek és rendszeressé válnak a kapcsolatok a projektbe újonnan bevont nevelési-oktatási intézményekkel, ami hosszú távú együttműködést indíthat el óvoda, iskola és múzeum között. A projekt során elkészülő új múzeumpedagógiai programok szervesen illeszkednek az egyes pedagógiai programokhoz és a tananyaghoz, így a pedagógusok a múzeumi ismereteket jobban tudják hasznosítani, az információt színesebben, több oldalról megközelítve adhatják át a gyerekeknek, a múzeumi szakemberek aktív közreműködésével. A projekt várható eredményei közé tartozik az is, hogy erősödik a fiatalok körében a néphagyományok iránti érdeklődés és tárgyi tudás, ezzel a projekt elősegíti a hagyományőrzés, a népi kultúra és a nemzeti értékek megbecsülését, fejleszti az egymás iránti tolerancia kialakításának, a párbeszédnek, a másság elfogadásának képességét.
A projekt vezetője: Fejős Zoltán, a Néprajzi Múzeum főigazgatója
A projekt menedzsere: Koltay Erika, etnográfus, biológus, a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógus munkatársa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése