2011. augusztus 31., szerda

JHP ART-ERRORIST (D) & ZSOLT SŐRÉS AHAD (H) Duo + THEME (GB/PL) és vendégei

JHP ART-ERRORIST (D) & ZSOLT SŐRÉS AHAD (H) Duo + THEME (GB/PL) és vendégei 
Experiemental / Psychedelic / Industrial / Drone / Folk / Impro / Noise / Rock
  2 KONCERT 1 ESTE 1 JEGGYEL!  
2011. szeptember 5. (hétfő), 20:00 / Merlin Színház
Program:

- - THEME
(RICHARD JOHNSON, STUART CARTER, OLGA DRENDA, ANIA WERNER audiovizuális koncert vendégekkel / Audiovisual Concert with Guests: ZSOLT VARGA, AHAD)

- - JEAN-HERVÉ PÉRON ART-ERRORIST and ZSOLT SŐRÉS AHAD duo


*
Előfoglalás / Ticket reservation:kovacs.andrea@merlinszinhaz.hu

Jegypénztár: a helyszínen 1 órával kezdés előtt / Ticket Office: At the venue, up to one hour before the concert
Jegyek/Tickets: 1000 HUF

CD and vinyl shop a koncert után / after the concert!

***
Jean-Hervé Péron Art-Errorist (D)
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni. 
Jean-Hervé Péron 1949-ben Casablancában született, Cherbourgban nőtt fel és Hamburgban virágzott ki. Szereti a szerelmes dalokat. Láncfűrészen játszik. A Faust és az art-Erroristegyüttesek alapítója. Együttműködések: Amon Guru, Nurse With Wound, Sonic Youth, Chris Cutler, Tony Conrad, Slapp Happy stb. Az Art-Errorist Avantgárd Fesztivál alapítója Schiphorstban (Németország). A legendásFaust együttes 1971-ben alakult Wümme vidéki környezetében. Hamarosan a Faust lett az egyik legfontosabb képviselője - a nemzetközi elismerést ún. "krautrockként" kivívó - műfajnak. "Nem létezik mítikusabb együttes, mint a Faust" - írja Julian Cope "Krautrocksampler" című könyvében, amely részletesen beszámol arról a kulcsfontosságú hatásról, amelyet a német zenekar gyakorolt az ambient, az art rock, az experimentális, zörej, pszichedelikus és indusztriális zenei textúrák kifejlődésére. A Faustés Jean-Hervé Péron zenéje folyamatosan, mind a mai napig különösen inspiratív és zavarba ejtő a művészek és a közönség számára. Zenekaraival több tucat albumot jelentetett meg az elmúlt negyven évben. A világ számos új zenei fesztiválján fellépett. 

http://www.art-errorist.de/
http://en.wikipedia.org/wiki/Faust_(band)


Theme (GB/PL)

A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.

A Theme lényegében a Stuart Carter ésRichard Johnson között 1997 óta zajló együttműködésekre vonatkozó munkaelnevezés.Olga Drenda 2009-ben csatlakozott az együtteshez. Ania Werner pedig jelenleg az élő koncerteken látható filmvetítéseivel dolgozik együtt a Theme-el. A Theme a számtalan ellentétes elem asszemblázsához vagy dekonstrukciójához mindvégig elkötelezett maradt. Talált hangok és improvizatív zenei részek találkoznak a keleti zenével (amelyet részben Stuart Carter egyik indiai tartózkodása inspirált), ahol metronóm ritmusok teszik részben elvishelhetővé az igézet elbűvölő állapotait - elektroakusztikus technikák, konkrét zene, drone-ok rétegei, intersztelláris rockzenei utazás, régi és új elektronikák, vokális hangok, fém ütőhangszerek és a "dal" ideájának kényszerzubbonya önnön tradicionális mivoltában. A "soha ne maradjon mozdulatlan vagy egy ötletben lerögzített" elképzelése e zenei program szerves részét képezi; amelynek háttere az irodalom, a film, a filozófia, az írás, a nyers pszichológia, a tapasztalat, az utazás és a kísérlet, s amelyet a zene tükröz megfelelően. 

http://www.lumberton-trading.com/artists_html/theme.html


Sőrés Zsolt Ahad (H)

A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.

1969-ben született Budapesten. Mélyhegedűs, elektroakusztikus improvizátor, zörejzenész, konceptuális művész. Jelenleg működő együttesei: trió Franz Hautzingerrel és Isabelle Duthoittal, trió Márkos Alberttel és Lawrence Williamsszel, I Belong to the Band (Adam Bohmannal, Oli Mayne-nel és Jean-Michel Van Schouwburggal), duó Christian Skjødttel, duó Kazuhisa Uchihashival, Spiritus Noister,„Lektrónia” című multimédiás projekt, Don't Eat Group stb. 2008-tól a Relatív (Át)Hallások Nemzetközi Független Kortárs Zenei Találkozó művészeti vezetője az Artus Stúdióban, Budapesten. Az alábbi kötetek magyar kiadásának szerkesztője volt: Jozef Cseres: „Zenei szimulákrumok”; Michael Nyman: „Kísérleti zene. Cage és utókora”;Edwin Prévost: „Nincsen ártatlan hang. AMM és az önfelfedezés gyakorlata. Metazenei Narratívák.” 2008-ban Ahad „Az autonómia új esélyei” címmel Peter Lamborn Wilson /Hakim Bey és más ontológiai anarchisták írásaiból szerkesztett kötetet. 2009-től a kultikus horror-underground-szürrealista filmrendező,Andrej Iszkanov (Habarovszk, Orosz Távol-Kelet) egyik munkatársa.

http://ahadmaster.blogspot.com/
http://inaplo.hu/ahad


Vendégünk / Our Guest:

Varga Zsolt (H) 

Zenész, zeneszerző, mozgásművész. Érdeklődése főleg az imrovizatív zenére irányul. Eredeti hangszere a szaxofon, de emellet használ számos egyéb akusztikus és elektronikus hangszert, tárgyat. Az utóbbi években a koreográfus, táncos Ladjánszki Márta állandó munka- és alkotótársa. Tagja az elektroakusztikus zenét játszó Desert Chaoszenekarnak, valamint Magyarország egyetlen és legjobb vidéki-jazz-t művelő Tripp and Trop (ex-Mc Ribbentropp) bigband-nek.

*
Támogatók / Supported by: Lumberton Trading Company, Merlin Színház, Goethe-Institut Budapest, Lengyel Intézet
*



  

Élő MúzeumCafé - A mítosztól a kiállításig – id. Markó Károly és köre

Élő MúzeumCafé

2011. szeptember 2., péntek, 18.00 óra

Magyar Nemzeti Galéria, C épület (főbejárat)



A mítosztól a kiállításig – id. Markó Károly és köre



A beszélgetés résztvevői:

Hessky Orsolya, Bellák Gábor és Dragon Zoltán művészettörténészek, a kiállítás kurátorai

A beszélgetést Martos Gábor, a MúzeumCafé főszerkesztője vezeti.



A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása kapcsán a tárlat kurátoraival idősebb Markó Károlyról, festővé lett gyermekeiről, stílusának hazai és külföldi követőiről, valamint a korról és annak művészetéről beszélgetünk. Szó lesz arról is, hogy egy magyar művész budapesti kiállításához hogyan kerülnek képek a mexikóvárosi Museo Nacional de San Carlos gyűjteményéből is.



A Magyar Nemzeti Galéria rendezvényeit csak belépővel látogathatják az érdeklődők, amivel azonban természetesen a kiállítások is megtekinthetők. A beszélgetést viszont szokás szerint rögzítjük, és az majd megtekinthető lesz a www.muzeumcafe.com weboldalon.
 

2011. augusztus 30., kedd

„Hang-versenyző” ralliautók és közösségi hangakció Pécsett

„Hang-versenyző” ralliautók és közösségi hangakció Pécsett
Különleges, műfajában egyedülálló produkcióval lepi meg Pécs szeptember 9-én az IRC Mecsek Rallye alkalmából a városra figyelő  közönséget: a Pannon Filharmonikusok újonnan kinevezett vezető karmestere, Bogányi Tibor több mint száz versenyautóra és rézfúvósokra írt performancát adja elő élőben, a Széchenyi téren
Az idei, immár 45. Mecsek Rallye önmagában is Pécsre irányítja a hazai és a nemzetközi érdeklődést, mert Magyarországon először kerül megrendezésre a nemzetközi mezőny klasszisait felvonultató IRC-futam, amely a Eurosport közvetítése és a Pécsre várható több mint 100 ezres közönség miatt az év egyik legfontosabb, nemzeközi jelentőségű magyar sporteseménye lesz. Tavalyi Európa Kulturális Fővárosa címét továbbörökítve Pécs arra keresett megoldást, miként köthető össze a városban évtizedes hagyományokkal rendelkező autósport a művészettel, hogy miként szólíthat meg méltóképp országot-világot a „Kultúra Városa” szlogen szellemében. Bogányi Tibor, a Pannon Filharmonikusok Skandináviából érkezett, magyar származású vezető karmestere számára inspiráló volt a lehetőség: a világon még sohasem szólalt meg komponált módon több mint száz versenyautó-kürt, még sohasem ültek autóversenyzők mellett zenei itinert tartva zenei navigátorok, tehát a város egy egészen egyedi, sosem hallott-látott attrakcióval bizonyíthatja ismét, hogy Pécs különleges, s hogy itt mindig történik valami, ami sehol máshol a világon.
Bogányi Tibor másfél perces ötletét szeptember 9-én, délután 15 óra 15 perckor adják elő a Széchenyi téren a Pannon Filharmonikusok rézfúvós művészeiből alakult alkalmi együttes, a téren felsorakozó ralliautók kürtjein az IRC Rallye nemzetközi mezőnyének versenyzői, akiket a város muzsikusai navigálnak a zenei megszólalás közben. Az „autókürthangverseny” záró akkordjába az egész város beszállhat: a rádiós közvetítésnek hála a mű elhangzását követően jelet kapnak a pécsi tömegközlekedés buszvezetői, a taxisok és a közös hangversenyzésre nyitott pécsi autósok és motorosok, hogy együtt kürtöljék világgá Pécs névadó, mágikus számát, az ötöst, ezzel a közösségi akcióval demonstrálva a városban rejlő összetartást és összetartozást.
A kürthangverseny lecsengése után az IRC-Rallye versenyautói lassú  rajttal vonulnak el a Széchenyi térről, a tervek szerint az oszlopmenetet a „safety car”-ban maga a zeneszerző-karmester Bogányi Tibor vezeti végig a városon. A páratlan zenei prudukciót követő hétvége Pécsett a nemzetközi rallisporté, nem mellékesen ezen a futamon dől el a magyar OB sorrendje.

Újra egri színpadon A fejedelem

Újra egri színpadon A fejedelem

 
A történelmi musical a Rákóczi szabadságharc 300. évfordulójára emlékezve kíséri végig Rákóczi Ferenc életét a szabadságharc alatt, amellyel méltánytalanul keveset foglalkozik a magyar színházirodalom. Bemutatja a nagyhatalmak kegyetlen és kérlelhetetlen taktikázását, akik egy nemzet sorsával játszottak, hideg fejjel, kíméletlenül, saját érdekük szerint.
Az előadás címszerepében Kelemen Csabát láthatjuk olyan partnerek mellett, mint Sasvári Sándor, Dévényi Ildikó, Beleznay Endre, Herczeg Flóra és az egri társulat tagjai: Dimanopulu Afrodité, Fehér István, Horváth Ferenc, Káli Gergely, Pálfi Zoltán, Rácz János, Szívós Győző, Tóth Levente, Tunyogi Péter, Várhelyi Dénes, valamint Vókó János. Koreográfus: Halmi Zoltán, a jelmezek Molnár Gabriella, a díszlet Bényei Miklós tervei alapján készültek.
A Moravetz Levente rendezte előadást idén nyáron nagy sikerrel mutatták be az egri várban, majd Sárospatakon. A Gárdonyi Géza Színházban szeptember 16-17-én este 7 órától kerül színpadra.

Front Line Assembly (CAN), Conjure One (CAN) az A38 Hajón

Front Line Assembly (CAN), Conjure One (CAN)
2011. szeptember 9., péntek 20h
A38 Hajó  Koncertterem – Petőfi híd budai hídfő
Belépő elővételben: 3000 Ft, a koncert napján: 3500 Ft. 
Szeptember 9.-én az indusztriál egyik legfontosabb formációja, a vancouveri Front Line Assembly ad súlyosnak ígérkező koncertet az A38 Hajón. Akik pár éve itt voltak az FLA „mellékprojektje”, a Delerium elsöprő erejű fellépésen, tudhatják, hogy az A38 ipari környezete talán a legalkalmasabb és legméltóbb helyszín a döngölő ütemek és a totális elszállás e nagy ünnepére. Az est fényét csak emeli az FLA-tagsághoz erős baráti-művészi szálakkal kötődő Conjure One – a két zenekar révén garantált az elmerülés az ipari techno örvénylő atmoszférájában. 
A38 – Jegyvásárlás


A nyolcvanas évek közepén még kevesen gondolták volna, hogy sötét, súlyos indusztriális technó  legbrutálisabb vadhajtásai nem valami füstös iparvárosból, mondjuk Detroitból vagy Manchesterből, hanem egy szellős, kellemes nagypolgári városkából, a kanadai Vancouverből fakadnak majd ki. Abban, hogy Vancouver lett a kilencvenesévek-beli EBM fővárosa, óriási szerepe van egy megszállott úriembernek, Bill Leebnek, aki a Skinny Puppy egykori tagjaként szinte egymaga építette fel a szcénát. Irgalmatlan mennyiségű együttműködés, projekt, zenekar és formáció alakult kezei alatt, amik közül a legnevesebb és legfontosabb talán a Front Line Assembly volt. 
A zenekar gyökerei 1986-ba nyúlnak vissza, amikor Leeb elhagyta a modern indusztriál egyik legfontosabb előfutárának tekinthető Skinny Puppyt, és Rhys Fulberrel közösen saját(os) hangzásokkal kezdett kísérletezni. A duó a szoftvermágus Michael Balch érkezésével trióvá bővült, és kőkemény kísérletezésbe fogott. Két lemez után Balch elhagyta a zenekart, hogy a Ministryt röpítse a világhírbe, a Front Line Assembly pedig módosított a recepten, és az 1992-es Tactical Neural Implant lemezzel egy megalkuvás nélküli, ám táncparketten is használható, kegyetlen, hideg és precíz indusztriál-techno albumot jelentetett meg, amit a mai napig az EBM (azaz az electronic body music) alapdarabjaként kezelnek. Azóta a Front Line Assembly folyamatosan a csúcson van: bár tagcserék tömegei követték egymást, Fulber elhagyta a zenekart, visszatért, majd újra távozott, Bill Leeb zsenije változatlanul ontja a sötét, darkba hajló klubhimuszokat. A „himnusz” kifejezés igencsak találó az FLA esetében: talán nincs zenekar, amely ilyen meggyőzően emeli az elektro sötét oldalát a himnikus magasságokba. 
A Front Line Assembly maga a megtestesült, eszenciális indusztriáltechno: kíméletlenül zuhogó négynegyedek, döngölő basszusok, gerjedő gitárok és kegyetlen szinti-csapatás, mindehhez baljós dalszövegek. A kilencvenes években a Nine Inch Nails mellett az FLA jelentette aqz elektronikus alapú ipari zenét, és Leeb elkötelezettségének köszönhetően a projekt mit sem vesztett régi fényéből. Ugyanaz az elsöprő erő, magába szippantó transz uralja a koncerteket, mint egykor. A gazdagon burjánzó vancouveri EBM-színtér egyik legfontosabbja, Leeb és a másik FLA-alaptag Rhys Fulber közös projektje, a Delerium pár éve már fellépett az A38-on, most a Front Line Assemblyn a sor, hogy romba döntse a koncerttermet és a dobhártyákat, amiben nagy segítségére lesz a Fulber által vezetett Conjure One is. 
http://www.mindphaser.com/
http://www.myspace.com/thefrontlineassembly 
Tagok
Bill Leeb: billentyűsök, programozás, ének
Chris Peterson: billentyűsök
Jeremy Inkel: billentyűsök, programozás
Jared Slingerland: gitár
Jason Bazinet: dob 
A vancouveri színtér egyik fontos projektje, a Conjure One az azóta Los Angelesbe költözött Rhys Fulber gyermeke. Fulber 1997 környékén hagyta el a Front Line Assemblyt, és öt évbe telt, amíg művészi elképzelései lemezzé értek. A Conjure One nem tért le az FLA által fémjelzett indusztriális útról, ám annál sokkal szintetizátor-alapúbb, táncorientáltabb muzsikát játszik, jócskán megspékelve azt keleti, orientális elemekkel, mintha csak a Deliriumot hallanánk. Akár „poposnak” is nevezhetnénk, abban az értelemben, hogy az FLA-ra jellemző ambientes kompozíciók helyett jóval dalközpontúbb, Fulber számtalan vendégénekes(nő)vel működött együtt, többek között Sinéad O'Connorral vagy a nyolcvanas évek eurodiszkó-sztárjával, Sandrával is. A mostani turnén is egy varázslatos személyiség, az énekes-basszusgitáros Leah Randi kíséri. 
Tagok
Rhys Fulber: billentyűsök, programozás
Leah Randi: basszusgitár, ének 
Lemezek
Conjure One, 2002
Extraordinary Ways, 2005
Exilarch, 2010 
http://www.conjureone.com/
http://www.myspace.com/conjureone
http://soundcloud.com/conjureone 

2011. augusztus 29., hétfő

A BÁNK BÁNNAL ÉS MARTON ÉVÁVAL NYIT AZ OPERAHÁZ


A BÁNK BÁNNAL ÉS MARTON ÉVÁVAL NYIT AZ OPERAHÁZ    


 
Szeptember 4-én a Magyar Állami Operaház visszatér régi hagyományához: nemzeti operánkkal, Erkel Ferenc Bánk bánjával nyitja meg új évadját.  
Erkel originális partitúrájának anyagát évtizedekig nem hallhatta a közönség, Bánk bán-operaként egy átdolgozás került be a köztudatba.
A dalszínház az elmúlt évadban, a szerző születésének 200. évfordulója alkalmából, félig szcenírozott, koncertszerű előadásban vitte színre az Erkel-mű ősváltozatát, amely több mint hetven év után csendült fel újra az Operaházban. Az ősváltozat teljes zenei anyagát az ünnepi előadás szereposztásában lemezre is rögzítették, a hanghordozó az Opera kiadásában jelent meg.

A Bánk bán 150 évvel ezelőtti ősbemutatójának emlékére, a 2011/2012-es szezon nyitóelőadásaként Káel Csaba 2002-es, nagy sikerű rendezésének újraértelmezésében kerül színre a Bánk bán ősváltozata. A mai színpadi követelményeknek megfelelően – Káel Csaba és Héja Domonkos által – kissé korszerűsített anyag néhány ponton tartalmaz csupán rövidítést, ám az Erkel által megálmodott zenei vonalat érintetlenül hagyja.    
Káel Csaba, rendező:  „A Magyar Állami Operaház szép hagyománya volt, hogy az évadot nemzeti operánkkal nyitotta. Az ilyen tradíciókat – nagy figyelmet szentelve az eseménynek – világszerte őrzik Angliától Németországig. Sajnálatos módon ez hazánkban nem így történt, mert pár szezonban ez a nemes tradíciót eltörölték. Szerencsére azonban ebben az évben folytatódik. A szereposztás szenzációja, hogy Gertrúd szerepében Marton Évát a film után ismét láthatja a közönség színpadon is, kiváló magyar énekeseink partnereként.”
Marton Éva a világ egyik legkiemelkedőbb drámai szopránja, de minden idők legismertebb magyar operaénekesnőjének is nevezhetjük. Széleskörű repertoárja szinte egyedülálló, a Verdi, Puccini, R. Strauss, Wagner szerepek mellett otthon van a verizmus világában is. Marton Éva több mint 30 éve a világ élvonalbeli operaénekeseihez tartozik. Az utóbbi években, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezető egyetemi tanáraként immár a felnövekvő énekes generáció szakmai felkészítésében is részt vesz.
Szeptember 4-én, pályafutása során először, egyik saját növendékével lép színpadra, s ezzel mintegy megkoronázza pályafutását, s szimbolikusan átadja a stafétabotot a jövő énekeseinek. Pataki Potyók Dániel a Bán bán Ottójának szerepét énekli egykori mesternője mellett.
A rendezés másik szereposztásában Gertrúdként ugyancsak nemzetközi hírű hazai énekesnőnket, Budai Líviát láthatja az Operaház közönsége.


 
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.

Erkel Ferenc: Bánk bán
Magyar Állami Operaház, 2011. szeptember 4.



      Rendező Káel Csaba
      Díszlet  Csikós Attila
      Jelmez  Velich Rita
  • Karmester Héja Domonkos
  • II. Endre Bakonyi Marcell, Kovács István
  • Gertrúd Marton Éva, Budai Lívia
  • Ottó  Pataki Potyók Dániel
  • Bánk bán Bándi János, Kiss B. Atilla
  • Melinda Vígh Ibolya, Keszei Bori
  • Petúr bán Kálmándi Mihály, Massányi Viktor
  • Tiborc  Perencz Béla, Busa Tamás
  • Biberach Geiger Lajos, Szegedi Csaba
  • Sólom mester Martin János
További előadások: szeptember 8., 11., 13., 16., 21., március 8., 11., 14., 22.



A Bánk bán szerepeiben a fiatal magyar énekes generáció  képviselői:


Ottó  szerepében: Pataki Potyók Dániel
A debreceni tenorista hat évesen kezdett hegedülni. A Debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában érettségizett. Hegedűtanári diplomáját a Miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Intézetben szerezte, Perényi Eszter növendékeként. Néhány hónapig a Debreceni Kodály Kórusban dolgozott, majd 2005-ben nyert felvételt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol Marton Éva növendéke lett. 2008-tól az Opera tanszak hallgatója. 2006-ban megnyerte a Nemzeti Kulturális Minisztérium Fischer Annie zenei előadóművészi ösztöndíját. 2007-ben a Kínában megrendezett "Magyar év" keretein belül a Zeneakadémia jóvoltából a Shanghai-i Zeneakadémia nagytermében lépett fel. 2008 májusában Moszkvában énekelhette Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricusát. Az Operaházban 2008-ban debütált, Ránki György: Pomádé király új ruhája c. operájának, Dani szerepében. 

Melinda szerepében: Vígh Ibolya

1998 nyarán sikeresen felvételizett a Kolozsvári Magyar Opera énekkarába. A kolozsvári Opera egyaránt játszik operettet, és operát. Az első opera, amiben énekkari tagként részt vett, Erkel Ferenc Bánk bán-ja volt, az első operett pedig a Mágnás Miska. A sors úgy adta, hogy ez a két mű később is befolyásolta a pályafutását: magiszteri tanulmányai végeztével, államvizsga-előadásként a Bánk bán Melinda szerepét választotta, első operett szerepe pedig a Mágnás Miska Marcsája lett.
„Nagyon nagy megtiszteltetés ért, amikor felkérést kaptam a budapesti Operaháztól, hogy Melinda szerepét énekeljem. Ezzel a felkéréssel egyik álmom valósult meg: kolozsvári származású énekesként felléphetek a budapesti Opera "szent deszkáin", méghozzá egy olyan zeneszerző művét énekelhetem, aki pályáját maga is Kolozsváron kezdte. Nagyon nehéz feladat, ugyanakkor nagyon szép és nemes.” – nyilatkozta Vígh Ibolya budapesti bemutatkozása előtt.
   

II. Endre zerepében: Bakonyi Marcell

Győrött született 1980-ban, ahol gimnazistaként Pintér Ferenc irányításával énekelni tanult. Ezután a Weiner Leó Konzervatóriumban folytatta tanulmányait Ercse Margitnál, majd 2002-től 2007-ig Hamari Júlia volt a mestere a stuttgarti Zeneakadémián, ahol 2007-ben kitüntetéssel diplomázott.
2007-ben nagy sikerrel lépett fel Pesaróban a Rossini Fesztiválon, ahol Lord Sidney-t alakította Rossini Reimsi utazásában, Alberto Zedda vezényletével. Tanulmányai elvégzése után a Heidelbergi színházhoz került, ahol Puccini Bohéméletében Benoit szerepét alakította, majd a rákövetkező évben a Zürichi Operstúdió szerződtette, ahol fellépett többek között Wagner Tristan és Izoldájában, mint Kormányos, a Wagner Gyerekeknek című produkcióban mint Fafner. Olyan neves karmesterekkel dolgozhatott együtt, mint Nello Santi, Carlo Rizzi, Ingo Metzmacher. Nagy kiugrás volt a karrierjében 2009 tavaszán a Schwetzingeni Ünnepi Játékok, ahol Günther Krämer rendezéseben Händel Ezio című operájában Varo szerepét alakította óriási sikerrel. A 2009/2010-es évadra a Salzburgi Landestheaterhez szerződött.
2008-ban és 2011–ben fellépett a Chiemsee Fesztiválon. Budapesti szereplése után visszatér Salzburgba, ahol Rossini Hamupipőke című operájában Alidoro szerepét énekli. 2012-ben bemutatkozik az oslói Operházban, majd egy amerikai fesztiválon, Coloradóban.


Biberach szerepében: Szegedi Csaba
A Bartók Béla Konzervatóriumban Fekete Mária, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész-énektanár szakán Sólyom-Nagy Sándor növendékenként végzett. Az Egyetem opera-tanszakán tanárai Kovalik Balázs, Oberfrank Péter, Pál Tamás  és Medveczky Ádám voltak. 2004-ben és 2008-ban 2. díjat nyert a szegedi Simándy József Énekversenyen. 2005-ben debütált a kecskeméti Katona József Színházban, Kodály Háry Jánosának címszerepében. 2008 augusztusától a Magyar Állami Operaház legfiatalabb ösztöndíjasa volt, első főszerepe Rossini Sevillai borbélyának Figarója. Az egyik legfoglalkoztatottabb fiatal énekes. 
 

2011. augusztus 25., csütörtök

Operatőri Mesteriskola a Korda Filmstúdióban

Operatőri Mesteriskola a Korda Filmstúdióban
augusztus 28. – szeptember 10.
Két évente kerül megrendezésre Magyarországon a BUDAPEST CINEMATOGRAPHER MASTERCLASS (BCM) kezdő és még egyetemi tanulmányaikat végző operatőr hallgatók számára. Idén augusztus 28. és szeptember 10. között tartják az eseményt Etyeken, a Korda Filmstúdióban.
Az elmúlt húsz év során olyan elismert szakemberek vezették a kurzusokat, mint Zsigmond Vilmos (ASC), Kovács László (ASC), Billy Williams (ASC), John Schwartzman (ASC) vagy Ragályi Elemér (HSC).

A hallgatók a világ minden tájáról érkeznek: 16 dolgozó operatőr, akik a felépített díszletben egy-egy jelenetet készítenek el; és 26 megfigyelő operatőr, akik segítenek a jelenetek beállításában, világosításában és egyben a szereplők is. A meghívottak mezőnyét a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Magyar Operatőrök Társasága erre felkért operatőrei állították össze, előzetesen elküldött demo anyag alapján. 
A mesterkurzust a MEDIA program regisztrálta és támogatja, valamint felvette a hivatalos postgraduális képzési lehetőségek közé. 2011-ben a két mestertanár Zsigmond Vilmos és Ragályi Elemér.
A kurzuson a résztvevők fikciós jelenetek operatőri munkáit készítik el a Korda Filmstúdió egyik műtermében az erre a célra épített díszletekben, és másnap értékelik az elkészített felvételeket a mesterekkel együtt. Emellett szakmai prezentációkon, vitákon és európai filmes egyetemek tanárainak (Benjamin Bergery – Anglia, Nic Knowland – Anglia, Michael Hammon – Németország) előadásain is részt vesznek a hallgatók.
Újdonság, hogy az operatőrök ebben az évben nemcsak képnegatívra forgatnak, hanem egy forgatókönyvi jelenetet digitálisan is rögzítenek. Ezután a forgatott anyagot átírják filmre a Magyar Filmlaborban, és kiértékelik a vetítőben a negatívra és a digitális alapra forgatott munkákat. Ebben az évben először a FUJI legújabb típusú képnegatívjára (Eterna Vivid 500) történnek a felvételek. 
A mesteriskola hétköznapjairól, a munkáról, az oktatásról és az egyéb programokról egy 20 perces dokumentumfilm készül, amit az SZFE kameraman osztály hallgatói készítenek el, és ez egyben egy beszámoló része is CILECTnek (A világ filmes és televíziós iskoláinak szövetsége), amely támogató résztvevője a mesteriskolának.
A képzés végén a hallgatók diplomával a kezükben utaznak haza.
A mesteriskola támogatói: MEDIA, CILECT, Panavision, NKA, SZFE, Korda Filmstúdió, SPARKS, Magyar Filmlabor FUJIFILM, BK Stúdió. Gyártó producer stúdió CINEMA-FILM

Zenés tárlatvezetés a Néprajzi Múzeumban



Utolsó  alkalommal várja a közönséget különleges, zenés tárlatvezetéssel a Néprajzi Múzeumban a Liszt Ferenc és a „czigány zene” című kiállítás. A tárlatvezetés során a kiállítás rendezője, Pálóczy Krisztina bemutatja az érdeklődőknek a XIX. századi cigány
zenészek világát, valamint Liszt és kortársai róluk alkotott képét. A tárlatvezetést élő cigány zene kíséri, amely a múzeum épülete előtt és bent az aulában, a programok előtt és után egyaránt hallgatható. Muzsikál Bura Sándor és zenekara.
2011. augusztus 27., szombat, 15.00
14.30 Muzsikálás a Kossuth téren
15.00 Tárlatvezetés Pálóczy Krisztina rendezővel
16.00 Élő cigány zene az aulában
          Muzsikál: Bura Sándor és zenekara

Program:
http://www.neprajz.hu/programok.php?menu=4&program_id=358

Kiállítás:
http://www.neprajz.hu/kiallitasok.php?menu=3&kiallitas_id=100

2011. augusztus 24., szerda

Évadnyitó a Gárdonyi Színházban

Évadnyitó a Gárdonyi Színházban
Évad végéig biztosított a színház működése, januártól azonban más szervezeti formában – hangzott el a Gárdonyi Géza Színház évadnyitó társulati ülésén. Stabil az anyagi helyzet, a közönség pedig bizalmat szavazott, hiszen a tavaly júliusi adatokhoz képest, idén megkétszereződött a bérletvásárlási kedv.  


Míg néhány hónappal ezelőtt még kérdéses volt, megmarad-e a színház. Most stabil anyagi helyzetről számolt be Szabó Róbert, a fenntartó Heves Megyei Közgyűlés elnöke. Van fedezet a közalkalmazotti bérek kifizetésére, de a bevételek mellé kormányzati támogatásra várnak.
Az erőgyűjtés, a tartalékképzés időszaka következik – fogalmazott Blaskó  Balázs igazgató. Növelni szeretné a nézőszámot, a következő  hónapokban a bevételek jelentik a színház költségvetésének alapját. Bíztató, hogy a színházért összefogtak a civil szervezetek, és a közönség bizalmat szavazott azzal, hogy dupla annyi bérletet váltottak eddig, mint a tavalyi év azonos időszakában.
  
Megújult a tánctagozat
Topolánszky Tamás vezeti majd a megújult tánctagozatot GGTánc Eger néven. Nyolc táncművészt hívott Egerbe. Mint elmondta: az önálló produkciók mellett részt vesznek a színház zenés előadásaiban is.
Új tagokkal bővül a társulat
A Pesti Magyar Színház Akadémiáján az elmúlt években végzettek közül öten jönnek Egerbe: Bánfi Kata, Nagy Barbara, Nánási Ágnes, Endrédi Gábor és Radvánszki Szabolcs, itt játszik majd az egri születésű Káli Gergely is.
A Kaposvári Egyetemen végzett Nagy Karina és Szik Juliska mellett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomát szerzett Marjai Virág is a megyeszékhely társulatát gazdagítja, valamint Ozsgyáni Mihály, akivel Sopronban és Szegeden is találkozhatott már a színházszerető publikum.
A névsorból is jól látszik: elsősorban fiatalokat szerződtetett a direktor, de találkozhatunk Egerben jól csengő nevekkel is szeptembertől, így Kascsák Dórával, Zám Andreával és Varró Emesével, de számít Szilágyi Olgára és Kincses Károlyra is. 
Magyar évad
Magyar szerzők műveit tűzi műsorra a 2011/2012-es évadban a színház.
Sütő  András: Káin és Ábel, Huszka Jenő: Mária főhadnagy, Bartók Béla – Balázs Béla: A fából faragott királyfi, Háy Gyula: Mohács, a Csíksomlyói passió, Makk Károly rendezésében Molnár Ferenc: Játék a kastélyban, Egressy Zoltán: Sóska, sültkrumpli, valamint a Vesztett éden, Magyar Elemér: Keresd a nagypapát! Fazekas Mihály – Schwajda György: Lúdas Mátyás és az Eltüsszentett birodalom című táncjáték szerepel a műsortervben.
Továbbra is műsoron marad a Látogatók és a Mátyás mesék című  előadásunk. 
Az egri társulat el is kezdte a munkát: első bemutatjuk Sütő András: Káin és Ábel című drámája lesz október 7-én, Blaskó Balázs rendezésében.

A38 Colours by Space is Called – Fulgeance Live (FR), 1000 Names Live (BG), Eyto, Yvein Monq, Fine Cut Bodies, Cadik

A38 Colours by Space is Called – Fulgeance Live (FR), 1000 Names Live (BG), Eyto, Yvein Monq, Fine Cut Bodies, Cadik
2011. augusztus 27., szombat 21h
A38 Hajó  Koncertterem – Petőfi híd budai hídfő
Belépő elővételben: 1000 Ft, a koncert napján: 1500 Ft. 

Az újszerű instrumentális hip-hop világának két nagyágyúja látogat el ezen az estén a Hajóra a hazai mesterek mellett: ők a francia és a bolgár dubstep nagy tudósai, akik úgy zúznak és pörgetnek majd ezen az estén, hogy magukkal ragadják a ritmusok kifinomultan sodró szárnyain valamennyi hallgatójukat. 
A38 – Jegyvásárlás
http://www.a38.hu/?p=programok&id=2465 





Fulgeance (FR) 

A kellőképpen őrült francia úriember Fulgeance jövőbemutató szellemes tánczenéi egyrészt a klasszikus soul, funk és diszkó, másrészt az elektróval felturbózott korai szintis detroiti hip-hop és kísérleti elektronika (Moggi, Moroder, Bernard Fevre), vénáiból táplálkozva szülik meg a legfrissebb s legütősebb klubhangulatú funkot és future beat-et.

Hiperaktív természetének köszönhetően különböző néven jegyzett zenéi (Fulgeance, Peter Digital Orchestra vagy Souleance) elképesztő képességével, tehetségével és tudásával társulva az egyik legelismertebb francia producerré tették nemzetközi viszonylatban is.

Koncertfellépésein azonban nem csak zenészként alkot emlékezeteset, hanem igazi show man-ként is elkápráztatja a közönségét, s megtáncoltatja a legvájtfülübbeket is Tokiótól Vilniusig, Los Angelesétől, Athénig robbanékony szettjeinek vérbelien klubhangzásával.

Fulgeance őrült funkjával újra és újra felkorbácsolja a funk iránti szerelmet világszerte a táncparketten. 

link:


1000 Names (BG) 

A két Berlinben élő  bolgár producer, Casio Blaster és 99 Mistakes a mai szófiai és bulgáriai elektronikus szcéna kulcsfontosságú szereplője és éllovasa, akik nemzetközi viszonylatban a broken beat és az instrumentális hiphop nagy tiszteletnek örvendő formációját alkotják, melynek neve: 1000 Names.

Kezdeti hangzásuk kimondottan hiphop-alapú volt, egy csomó olyan hangmintát és loopot pakoltak a legsúlyosabban beizzító ütemekre, amelyeket a szcénán még senki sem hallott, majd olyan mash upokat készítettek, hogy azok buliról bulira járva váltak igazi közkinccsé.  

Kitartóan haladva útjukon egyre több szimpatizánsra, követőre, rajongóra tettek szert, s végül 2009-ben megjelent vegytiszta szépségű lemezük, a Toys Room Combat az Eklektik kiadónál, benne azokkal az ellenállhatatlan szinti-hangzásaikkal, amelyekkel olyan császárokat idéztek meg, mint a Saturn Race, a Paradise Rings, a Marz on Marz vagy a Roket Loop… 

S végül, ám nem utolsó  sorban: a 1000 Names hangzásában ott lappang az a bizonyos hihetetlenül vicces szci-fi őrület, amely oly jellemző a teljes kelet-európai valóra, hogy arra, ha zúzós hiphoppal társul, táncolni és kacagni a legnagyobb vidámság és őrület. 

link:

http://www.facebook.com/pages/1000-names/50165896824

Meghirdette 2012-es műsorát a Szegedi Szabadtéri Játékok

Meghirdette 2012-es műsorát a Szegedi Szabadtéri Játékok 



Eredményes évadot zárt a Szegedi Szabadtéri Játékok: több mint hatvannégyezer ember látta idén az előadásokat a fesztivál két játszóhelyén. A 2012-es évadról kedden tartottak sajtótájékoztatót: két musical, néptánc, két opera és operett várja jövőre a közönséget. A tájékoztató alkalmával az idén legnagyobb sikernek örvendő Valahol Európában produkció gyerekszereplőit is megajándékozták.  
Sikeres, a várakozásoknak megfelelő évadot zárt a 80 éves Szegedi Szabadtéri Játékok, annak ellenére, hogy az általános gazdasági helyzet és az idei rossz időjárás miatt úgy tűnt, nehezebb lesz a kívánt eredményeket produkálni. A Dóm téren és az Újszegedi PORT.hu Színpadon összesen több mint hatvannégyezer ember élvezte a kitűnő produkciókat – ez több mint kilencven százalékos látogatottságot jelent – tájékoztatta a sajtót Bátyai Edina igazgató a keddi évadzárón és 2012-es évad ismertetőn.  
A legnagyobb eredményt a Valahol Európában musical hozta: a hatból öt teltházas előadással átlagban kilencvenöt százalékos látogatottságot produkált. A 80 éves fesztivál ünnepi nyitóelőadásaként színre állított Az ember tragédiája szintén hatalmas siker volt, így méltó módon emelte a jubileum fényét. Mind a két előadásnapon kilencvenhat százalékos látogatottsággal bizonyította a Madách-mű, hogy van létjogosultsága a prózának a téren.
Jutalom a Valahol Európában 74 gyerekszereplőjének 
Dr. Botka László, Szeged Megyei Jogú Város polgármestere elsőként az eseményen szép számban megjelent gyerekszereplőknek és statisztáknak köszönte meg azt a nagyszerű munkát, melyet a Valahol Európában próbafolyamata és előadásai alatt tanúsítottak. Kiemelte: rendkívül tehetséges csapat gyűlt össze, mindenkinek gratulál az előadáshoz.
A polgármester hangsúlyozta: a Szegedi Szabadtéri Játékok talán az egyetlen az országban a kulturális intézmény között, melynek költségvetésében kisebb részt tesz ki a fenntartó támogatása mint a saját bevétel. A fesztivál 1,1 milliárdos költségvetéséből 350 milliót biztosít a város – ezt az összeget pedig nem csak a szabadtérire, de az az által működtetett REÖK-re is adja. Fenntartóként mindig azt tartotta fontosnak, hogy a szabadtéri működéséhez biztosítsa a megfelelő körülményeket, a műsorpolitikába – így például a jövő évad tervébe – sose kívánt beleszólni.    
A polgármester értékelése után a Valahol Európában gyerekszereplőit lepte meg Bátyai Edina és a Printker Office Land Zrt. képviseletében Lamper Orsolya online marketing munkatárs. Bátyai hangsúlyozta: a 74 gyerek – közülük 70 vett részt a sajtótájékoztatón – olyan példaértékűen és fegyelmezetten dolgozott a hat hetes próbaidőszak folyamán, hogy azt mindenképpen értékelni szerette volna. Amellett, hogy emeltek a honoráriumukon, a Printkerrel együttműködve minden kisgyerek kézhez vehetett egy füzetekkel, írószerekkel teli iskolakezdő csomagot.
A produkcióban egyébként olyan erős csapat kovácsolódott össze, hogy a továbbiakban egy „baráti körrel” szeretné a szabadtéri összetartani őket és különböző programokkal ébren tartani bennük a nyáron megszerzett élményeket.  
Jekyll és Hyde-tól Mágnás Miskáig 
Még mind a hatvannégyezer néző emlékezetében élénken élnek az idei évad legszebb szabadtéri pillanatai, a 2012-es évadra máris izgalmas műsort hirdetett Bátyai Edina. Rendhagyó módon musicallel indul a jövő évad július 6-án: Frank Wildhorn lebilincselően izgalmas darabját, a Jekyll és Hyde-ot tűzik műsorra három előadásban. A borzongatóan
démoni mű lebilincselő  színpadi megoldásokra ad lehetőséget. A történet szerint a jónevű orvos, Henry Jekyll különleges széruma, mely elválasztja egymástól az emberben lakozó jót és gonoszt, vérfürdőhöz vezet.
Az ördögi sztorit Hegyen-völgyön lakodalom követi, mely a Kossuth-díjas Novák Ferenc új bemutatója lesz. Novák Tata – ahogyan az egész országban ismerik a népszerű koreográfust, rendezőt – hosszú éveken keresztül dolgozott nyaranta Szegeden, hiszen ő volt a Szegedi Nemzetközi Néptáncfesztivál művészeti vezetője. Több mint negyven évre visszatekintő szakmai kapcsolat fűzi őt a szegedi szabadtérihez. Idén tartott, 80. születésnapja alkalmából a 2012-es néptánc produkció megrendezésére kérte fel őt Bátyai Edina. A produkcióban magyarországi és határon túli együttesek fergeteges lakodalmat kerítenek majd a dóm színpadára. Az előadás a 2012-es Szegedi Nemzetközi Néptáncfesztivál záróakkordja lesz. 
Két egyfelvonásos operát is láthat a közönség jövőre, hiszen először Mascagni Parasztbecsületét, majd a szünet után Leoncavallo Bajazzók című művét adják esténként. Előbbi a Szegedi Szabadtéri Játékok indulásának dicső történetét is idézi, hiszen máig legendás az az 1935-ös előadás, melyet maga a mester, Pietro Mascagni vezényelt. A Bajazzók utoljára 1970-ben szerepelt a Dóm tér színpadán. A Parasztbecsület/Bajazzók két alkalommal kerül műsorra.
Szarka Tamás (Ghymes) pályájának első musicalje folytatja a 2012-es évadot két alkalommal: a Mária című mű Szűz Mária életének azon szakaszát jeleníti meg, amikor sorsának értelmét, Jézust szíve alá álmodja, majd leányanyaként menekülni kényszerül. Ebben csak József a támasza és a kitaszítottságában, kilátástalanságában növekvő hite. A történet Herodes ékes palotájában kezdődik, majd az angyal jön Mária álmába, hogy meghozza a csodálatos hírt a fiúról.
Cintányéros cudar világgal zárul az évad, hiszen operett-bemutatóként színre kerül Szirmai Albert és Gábor Andor örökzöldjeivel a Mágnás Miska, mely még soha nem szerepelt a Dóm téren. Miska, a talpraesett lovászfiú, a „vazsmegyei gyerek” pillanatok alatt, a szemünk láttára válik előkelő arisztokratává. Tenyeres-talpas párjából, Marcsából is estélyis „flancos” dáma lesz, aki Mary grófnőként vonul be az úri társaságba. A mulatságos történet igazi jutalomjátékot jelent majd a minden bizonnyal parádés szereposztásnak.
Az előadások szereplői és az alkotók kiléte a szokásos módon jövő év elején lesznek nyilvánosak. A jegyértékesítés október 4-én kezdődik a REÖK-ben és az ismert jegyirodákban.

2011. augusztus 23., kedd

Örkény kert

Örkény kert
Az Örkény István Színház és Erzsébetváros Önkormányzatának évadnyitó  rendezvénye
2011. szeptember 3. 10.00-22.00
Budapest 7. kerület Madách tér
Régi álmunk, hogy a Madách tér szép park legyen, platánokkal és pázsittal, körben az árkádok alatt kávéházakkal. Partnerünk, a VII. kerületi Önkormányzat, örömmel állt az ötlet mellé, így színházunk egész napos szabadtéri rendezvénnyel köszönti az új évadot a Madách téren.
Ezen a napon a parkoló kiürítésével, a kocsikkal zsúfolt, repedezett aszfaltszőnyeg helyett, növényekkel díszített teret hozunk létre, ahová egy nagyobb és egy kisebb színpadot állítunk fel. A programokra reggel tíz és este tíz óra között kerül sor. A koncerteket a nagyszínpadra tervezzük, de az egész téren és a színház előcsarnokában is zajlanak programok, egész nap.
Szándékunk, hogy felhívjuk a figyelmet a városi környezet élhetőbbé tételére, a közösségi életterek hangulatára és fontosságára, hogy ébren tartsuk az erzsébetvárosi és általában a budapesti polgárok érdeklődését a kerület magas igényű kulturális hagyományai ránt. Tájékoztassuk őket az Örkény Színház munkájáról, jövő évadának részleteiről. Felidézzük a Madách tér múltját és felhívjuk a környék lakóinak figyelmét arra, hogy mennyi lehetőség rejlik a jövőjében. A programok összeválogatásánál minden korosztály igényeit figyelembe vettük, hogy teljes családok élvezhessék ezt a napot.
Tervezett programok:
Kolompos koncert
Huzella Péter koncertje gyermekeknek
Tintaló  Cirkusz és Felhővadászat – a Tintaló Társulás produkciói
A Legenda egyesület történelmi játszóháza
Éjszakák és Nappalok Erzsébetvárosban – fotókiállítás az Örkény Színházban
Olvasóliget
Brass Monkey Big Band- A Molnár Antal Zeneiskola növendékeinek koncertje
Az Örkény Színház zenés évadajánlója
A Harmónia Garden Band világzenei koncertje
HOPPartklub koncert
Szerte nézet(t): az Örkény Színház társulatának alkalmi műsora VII. kerületben élt vagy élő szerzők műveiből, Petőfitől Karinthyn és Füst Milánon át Örkényig és Janikovszky Éváig, Kacsóh Pongráctól Presser Gáborig.
Komolyzenei minikoncert a Liszt-év jegyében, díszvendég: Kocsis Zoltán
Für Anikó  koncertje lemezeinek dalaiból, a társulat tagjaival
A részletes program megtalálható az esemény honlapján: www.orkenykert.hu

ÉVADNYITÓ A KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZBAN

ÉVADNYITÓ A KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZBAN

Tizenegy új bemutatóval, köztük két koprodukcióval készül a Katona a színházi évadra. A társulatba egy új színész érkezik, megújul a Kamra, és új, kedvezménykártyás pártolói rendszert indít a színház.
Máté Gábor, a színház igazgatója augusztus 22-én a társulat évadnyitó ülésén ismertette a 2011/2012-es évad bemutatóit, melyek között a prózai előadások mellett három zenés premier is szerepel. Az évadban két koprodukcióra is sor kerül: tavasszal a Művészetek Palotájával dolgozik együtt a Katona egy zenés előadáson Pelsőczy Réka rendezésében, valamint a Szputnyik Társulattal is készül egy közös produkció, melyet Bodó Viktor rendez. A színház első bemutatója az évadban október 7-én Tadeus Słobodzianek A mi osztályunk című darabja Máté Gábor rendezésében a Kamrában, egy nappal később pedig Bessenyei György A filozófus című darabjának premierje lesz a nagyszínpadon (rendező: Gothár Péter). Ősztől a Kamrában vendégszerepel Csákányi Eszter monodrámája, A hét asszonya. 
A társulat új tagja Ötvös András, aki az egri Gárdonyi Géza Színháztól érkezik, Jordán Adél és Rezes Judit szülési szabadságukról visszatérve folytatják munkájukat, dramaturgként pedig Radnai Annamária csatlakozik a Katona József Színházhoz. 
Az idei évad újdonsága lesz a kedvezménykártyás pártolói rendszer, a diákok és a nyugdíjasok számára kibocsátott Katona-kártyák, valamint a szeptemberre átalakuló vizuális arculat. Fontos lépés a színház életében a Kamra átalakítása, mely után ősztől megújult belső terek fogadják a látogatókat.
Máté Gábor a színház gazdálkodásáról elmondta: a támogatás több mint 20%-os csökkenése ellenére idén a megszokottnál jóval több bemutatót tart a Katona. „A nehéz gazdasági helyzetben előre kell menekülnünk: többet, jobbat és értékesebbet kell nyújtanunk, minél szorosabban részt vennünk a társadalom életében, és ahogy eddig is, valóban érvényes kérdéseket feltennünk, hogy nézőinket megtarthassuk, és új közönséget hozzunk be” - mondta Máté.
Idén is folytatódik a Katona ifjúsági programja Végh Ildikó drámapedagógus vezetésével; a kezdeményezés szervesen beépül a színház életébe.
Az évadnyitón kiosztották a Katona belső elismeréseit, a Vastaps Alapítvány kuratóriumának díjait:
  • Legjobb rendezés: Zsámbéki Gábor, A mizantróp
  • Legjobb női főszereplő: Szirtes Ági, Cigányok
  • Legjobb férfi főszereplő: Fekete Ernő, A mizantróp
  • Legjobb női mellékszereplő: Bodnár Erika, Két lengyelül beszélő szegény román, Nordost
  • Legjobb férfi mellékszereplő: Lengyel Ferenc (Cserenadrág)
  • Különdíj: Vajdai Vilmos, Cserenadrág

Az Ivánka Csaba Alapítvány díját Bán János kapta.


A KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZ BEMUTATÓI A 2011/2012. ÉVADBAN
Katona:
Bessenyei György: A filozófus (rendező: Gothár Péter)
Bemutató: 2011. október 8.
Szereplők: Kocsis Gergely, Ötvös András, Fullajtár Andrea, Tasnádi Bence e.h., Dankó István, Pálmai Anna, Mészáros Béla, Borbély Alexandra e.h., Kulcsár Viktória e.h., Tenki Réka
Büchner-Tom Waits: Woyzeck (rendező: Ascher Tamás)
Bemutató: 2011. november 4.
Szereplők: Keresztes Tamás, Jordán Adél, Fekete Ernő, Bezerédi Zoltán, Nagy Ervin, Kovács Lehel, Elek Ferenc, Kiss Eszter
Gorkij: Kispolgárok (rendező: Zsámbéki Gábor)
Bemutató: 2012. január
Főbb szerepekben: Bezerédi Zoltán, Szirtes Ági, Kocsis Gergely, Fullajtár Andrea, Ötvös András, Bán János, Rezes Judit, Máté Gábor
Muzik, muzik, muzik (munkacím) (rendező: Pelsőczy Réka)
A Katona József Színház és a Művészetek Palotája közös bemutatója
Bemutató: 2012. március
Szereplők: Jordán Adél, Kocsis Gergely, Nagy Ervin, Ónodi Eszter, Rezes Judit, Tasnádi Bence e.h.

Anamnesis (munkacím) (rendező: Bodó  Viktor)
A Katona József Színház és a Szputnyik Társulat közös bemutatója
Bemutató: 2012. április
Szereplők: Czukor Balázs, Fábián Gábor, Hajduk Károly, Keresztes Tamás, Kovács Lehel, Kun Vilmos, Lengyel Ferenc, Olsavszky Éva, Szirtes Ági, Tenki Réka, Vajdai Vilmos



Kamra:
Tadeus Słobodzianek: A mi osztályunk (rendező: Máté Gábor)
Bemutató: 2011. október 7.
Szereplők: Pálos Hanna e.h., Pelsőczy Réka, Bodnár Erika, Dénes Viktor e.h., Takátsy Péter, Rajkai Zoltán, Bán János, Szacsvay László, Ujlaki Dénes, Haumann Péter

Darvasi László: Az utolsó tíz  év, Bajor Gizi (rendező: Máté Gábor)
Felolvasószínház
Bemutató: 2011. november
Szereplők: Fullajtár Andrea, Lengyel Ferenc, Pálmai Anna, Kocsis Fergely, Mészáros Béla, Takátsy Péter, Bodnár Erika, Ötvös András, Olsavszky Éva, Rajkai Zoltán, Dankó István, Pelsőczy Réka
Helmut Krausser: Bőrpofa - a VRRRRRÜMM láncfűrésszel (rendező: Dömötör András)
Bemutató: 2012. január
Szereplők: Mészáros Béla, Borbély Alexandra e.h.
Virágos Magyarország - Új magyar operett (munkacím) (rendező: Kovács Dániel)
Bemutató: 2012. április
Főbb szerepekben: Pálmai Anna, Ónodi Eszter, Bodnár Erika, Rajkai Zoltán, Ötvös András, Elek Ferenc, Kocsis Gergely

Sufni:
Balsorsügynökség (munkacím) (rendező: Dömötör András és Kovács Dániel)
Bemutató: 2011. október
Szereplők: Dankó István, Kocsis Gergely, Ötvös András, Pálos Hanna e.h., Rajkai Zoltán, Rezes Judit

Lószúnyog
Gorkij Az áruló című  műve alapján színpadra alkalmazta: Lengyel Ferenc
Bemutató: 2011. november
Játssza: Lengyel Ferenc

2011. augusztus 22., hétfő

Márta István nyílt napot tart az Új Színházra pályázóknak

Márta István nyílt napot tart az Új Színházra pályázóknak
Mint ismert, augusztus 28-án lejár az Új Színház igazgatói posztjára kiírt pályázat benyújtásának határideje. Márta István - aki 13 esztendeje vezeti a teátrumot és ezúttal is indul az igazgatói székért - augusztus 25-ére (csütörtökre) „nyílt napot” hirdet meg a további pályázók részére, melynek keretében - ha akad érdeklődő - bemutatja az épületet és válaszol a működtetést érintő kérdésekre. A nyilvánosság szellemében a határidő lejárta utáni napon az internetre is felteszi dolgozatának főbb elemeit. Ezek közül feltétlenül kiemelendő a szomszédos országok nemzeti és magyar színházi kultúrájának bemutatása, együttműködések megerősítése, új kapcsolatok kiépítése. A nyitás már az elmúlt hónapokban megtörtént: szerződést kötöttek a Belgrádi Nemzeti Színházzal, az újvidéki Szerb Nemzeti Színházzal, az eszéki Horvát Nemzeti Színházzal, a Marosvásárhelyi Színiakadémiával és a Szatmárnémeti Északi Színházzal, valamint aláírás előtt áll a megállapodásuk a marosvásárhelyi Nemzeti Színházzal.
 

„MUSICA E PAROLE” Kamarakoncertek Kubik Annával

 
„MUSICA E PAROLE”
Kamarakoncertek Kubik Annával




A Magyar Állami Operaház szeptember 4-én nyitja meg kapuit az új évadban.
Az esti Bánk bán nyitóelőadást megelőzően, délelőtt 11 órától a Filharmóniai Társaság Zenekarának tagjai kamarakoncerttel várják a közönséget.

Az együttes történetében nagy hagyományai vannak a kamaramuzsikálásnak. Az Operaház következő szezonjában azonban rendhagyó sorozatot indítanak: a zene mellett költészetet is kínálnak a hallgatóságnak. A tíz hangversenyből álló program műsora az Operaház aktuális bemutatóihoz illeszkedik, a zenei kínálathoz pedig Lator László válogat verseket, amelyeket Kubik Anna színművésznő ad elő. Kubik Anna színművészeti főiskolásként a legendás Nádasdy Kálmán előadásait hallgatta az irodalom és a zene kapcsolatáról.
„Nádasdy varázslatos és mesteri képességgel bontotta ki a témát, engem ott ragadott meg a két művészeti ág közötti harmónia. Fontosnak tartom a kapcsolódást, ám nemcsak az irodalom és a zene tekintetében, hanem általában a művészeti ágak között. Ezért szeretem és támogatom ezt a programot.”
Az első hangversenyen többek közt Szabó Lőrinc, Gulyás Pál és Nemes Nagy Ágnes verseiből hallhatnak válogatást. A program segítségével a nagy operák zeneszerzőit a közönség megismerheti az intimebb kamaraműfajban is, ám a magyar kultúra napja alkalmára készült összeállításban magyar szerzők: Dohnányi és Mosonyi Mihály darabjaiból hallhatnak összeállítást.
"A sorozat a zenekar fejlődése szempontjából rendkívül fontos, mert ezekkel a koncertekkel a zenészek is lehetőséget kapnak: más közegben, más műfajban is muzsikálhatnak, mint az operaelőadások alkalmával. Azt hiszem azonban, több küldetést teljesítünk egyszerre: a programban teret kapnak a hazai kortárs szerzők, és komoly szerep jut a dalkultúrának is. – emelte ki Győriványi Ráth György, a zenekar elnök-karnagya. – A dal műfajt több alkalommal is képviseljük: műsorra vettük Bartók Öt magyar népdalát, októberben Verdi-dalokat, A Rajna kincse bemutatója körül Wagner Wesendonck-dalait, Mosonyi Mihály-dalokat és De Falla énekhangra írt darabjait is hallhatja a közönség."
A koncertsorozat első hangversenye, szeptember 4-én, Bartók műveivel már az évad első bemutatójára, A kékszakállú herceg vára című operára hangolja a nézőket. A koncertek műsorvezetője Ókovács Szilveszter lesz.

A vasárnap délelőtti hangversenyek az Operaház jegypénztárában váltott, kétezer forintos jegyekkel látogathatók, helyszín: a Dalszínház Székely Bertalan terme.
Részletes program: www.opera.hu

2011. augusztus 21., vasárnap

Polip és a Sziget Két csáp közt megpihenni - feledhetetlen

Polip és a Sziget
Két csáp közt megpihenni - feledhetetlen


A 2011-es Sziget Fesztiválon szerepeltek elsőként azok a használt anyagokból épített köztéri installációk, amelyeket magyar és kolozsvári egyetemek hallgatói álmodtak és valósítottak meg az Octopoly - Design okosan! elnevezésű workshop-on. Nem csupán a sokat -de nem eleget- emlegetett újrahasznosítás volt a cél, hanem egy magasabb minőséget képviselő újraalkotás, vagyis az upcycling, amely magába foglalja a tervezők, az anyagok és az alkotási folyamat fejlődését is.
 




Fotó: Magyar Gergő

A Medence Csoport és a Kultúrgorilla közös szervezésű projektjében először a júliusi tervező workshop-on találkozott egymással a 14 kiválasztott alkotó, majd a fesztivál előtt újra összegyűltek, hogy létrehozzák az árnyékolóból, kiállító térből, kifutóból és mobil bútorokból álló installáció együttest. Ekkor derült ki igazán, hogyan oldják meg az eléjük kerülő feladatokat, hogyan lesz belőlük közösen gondolkodó és dolgozó csapat, akik valódi, “szigetbarát” installációkat terveznek és építenek.

Végül megszületett a tér, ahová naftalin illatú kardigánok között egy régi, kétajtós szekrényen át vezetett az út. Az onnan nyíló, élénkszínű kifutón a szerepelni vágyó szigetlakók bemutathatták a szomszédos workshop-on varrt ponyva táskájukat és azokat a pólókat, amiket a szekrény mellett lévő stencilműhelyben saját tervezésű mintákkal díszítettek. A kifutó mellett a fűben spontán formatervezett, gumibelsőből fonott szék, világító traktor kerék és reklámponyvába öltöztetett kétfejű piton csábított pihenésre. Aki a piros raklapokkal kijelölt úton felsétált a domb tetejére beülhetett a kompozíciót uraló, teniszbírói székből és lécekből átlényegült szörny amorf trónjába is.

Mindenkit, aki többet szeretne tudni az alkotókról, teremtményeikről és az upcycling keretei közt alakuló közös munkáról, szeretettel várunk a Design Héten, a MakettLaborban megrendezendő Octopoly kiállításra és kerekasztal beszélgetésre.

Bővebb információ: facebook.com/octopoly

A workshopban résztvevő tervezők:
Bogó Krisztina, Cséfalvay Lilla, Dormán Miklós, Fekete Lili, György Előd, Hukaya Simon, Kardos Emőke, Kerekes Kata, Matúz Péter, Medveczky Márton, Péter Zsuzsa, Rubi Anna, Szörcssey Ágnes, Veruleisvili Alex


Szervezők: Medence Csoport bt., Kulturgorilla
Támogatók: Nka, Sziget, Ferencvárosi Önkormányzat
Partnerek: Fidelio, Budapest Design Hét 2011, Mástészta
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...