Jamie Saft (USA)
2010. október 10., vasárnap 20 óra
A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő
A New York-i kísérleti szcénának kevés sokoldalúbb alakja van, mint a zongorista-billentyűs-zeneszerző-hangszerelő-hangmárnök-producer Jamie Saft. Az elképesztő munkabírású és legalább ennyire változatos muzsikát játszó Saft a John Zorn vezette kiadó (a Tzadik) és zenekarok (a Masada, és különböző formációi) alapemberének számít, de jó húsz éve kulcsfigurája a New York-i zenei avantgárd bármely jelenségének: a Beastie Boystól Marc Ribot-ig, Laurie Andersontól a B-52's-ig, Merzbowtól Jojo Mayerig rengeteg produkcióban volt közreműködő. A számtalan kooperáció mellett filmzenéket ír, illetve áradó bőségben ontja saját projektjeit. Három éve triójával érkezett a Trafóba, ezúttal Bob Dylan- és John Zorn-szerzeményekből álló szólózongora-koncertet ad az A38 Hajón.
A bevezetőben említett „sokoldalú” kifejezés általában üres PR-fogásként szokott szerepelni a sajtóanyagokban, Jamie Saft esetében azonban a lehető legtalálóbb szó: valóban kevés olyan muzsikust találunk, nemcsak a New York-i avantgárdban, hanem a nemzetközi színtéren sem, aki ennyire sokféle dolgot művelne. Saft szerteágazó zenei tanulményok után a kilencvenes évek elején lépett színre New York-ban, és azonnal elkezdte építeni elképesztő karrierjét. Nem csupán zongorán és egyéb billentyűs hangszereken, mint például Hammondon, Fender Rhodeson vagy Moogon játszott, hanem tangóharmonikán és gitáron is. 1995-ben John Adams operapremierjein volt zongorista, közben saját zenekarát vezette.
A kilencvenes évek végén közel került John Zorn Tzadik- és Masada-köréhez. Számtalan Zorn-felvételen működött közre, állandó tagja lett a Masadának, és résztvevője volt a híres COBRA projektnek is. Emellett folyamatosan játszott együtt a Tzadik egyéb művészeivel, Marc Ribot-val, Joey Baronnal, Cyro Baptistával, Trevor Dunn-nal, emellett populárisabb projektekben is közreműködött, a Beatie Boystól a B-52's-ig.
Ebből következően Jamie Saft a free jazztől a klezmerig, akusztikus triótól széttorzított metálprodukcióig mindenféle műfajban otthonosan mozog. Saját lemezeire leginkább ez utóbbi kettő a jellemző: éppoly könnyedséggel és eleganciával hangszerel klasszikus zongora-bőgő-dob felállású zenekart, mint stúdióban kegyetlenül agyontorzított, monumentális riffekkel feldúsított brutálmetál szerzeményeket.
Saft legnagyobb közönségsikereit filmzeneszerzőként aratta: a nálunk is bemutatott Murderball – A kerekesszék harcosai című dokumentumfilmben kiélhette az elektronikus hardcore iránti rajongását.
Ezúttal legújabb, megjelenés álló szólólemezét mutatja be. A lemez címe Backyard Somnambulant, és Paul Bley volt a producere. A saját anyagok mellett korábbi lemezeiről válogat Bob Dylan- és John Zorn-feldologzásokat.
Jamie Saft személyében a kortárs improvizatív-kísérleti muzsika egyik legnagyobbját köszönthetjük Budapesten. Éppen ezért van különös jelentősége, hogy az A38 – mint sok más koncertjéről – erről is televíziós felvételt készít, mely egy későbbi időpontban kerül képernyőre.
Szólólemezek
Black Shabbis, 2009
Merzdub (Merzbow-val), 2006
Trouble (Jamie Saft Trio Plays Bob Dylan), 2006
Astaroth: Book of Angels, Vol.1, 2005
Breadcrumb Sins, 2002
Sovlanut, 2000
Ragged Jack, 1997
http://www.jamiesaft.com/
http://www.myspace.com/jamiesaft
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése