2010. december 4., szombat

Laibach (SLO) - 30th Anniversary Tour

Laibach (SLO) - 30th Anniversary Tour
2010. december 10., péntek 20h
Ljubljana Calling Fesztivál

A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő
Belépő elővételben 4000 Ft, a koncert napján: 5000 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve az összes ismert jegyirodában. 
A koncert előtt 18 órakor: Laibach rekapituláció  – Szombathy Bálint előadása a Laibach és a Neue Slowenische Kunst történetéről az A38 hajó Kiállítótermében.
A belépés díjtalan. 
Laibach videóklipek, videóinstallációk  és filmek az A38 Hajó Kiállítótermében
2010. december 10.-12. péntek-vasárnap egész nap 
December 10.-én ismét ipari-indusztriál muzsikától lesz hangos Budapest legautentikusabb ipari-indusztriál kulturális helyszíne, az A38 Hajó. A korábban már fellépett Einstürzende Neubauten vagy a KMFDM után ezúttal a műfaj egyik alapító csoportosulása, a szlovén Laibach érkezik ismét, hogy fennállásának 30. évfordulóját ünneplő turnéján megmutassa, hogy még mindig éppoly aktuális, mint bármikor korábban. A budapest koncert különlegessége, hogy komoly képző-, videóművészeti események szerveződnek köré az A38 Hajó frissen megnyílt Kiállítótermében. Az eseménysorozat egyben része a szlován fővárost bemutató kétnapos Ljubljana Calling fesztiválnak. 
A38 - Jegyvásárlás
http://www.a38.hu/?p=programok&id=2268  

Ha létezik kultikus zenekar Közép-Európában, akkor a Laibach az, elsősorban azért, mert ezt a kultuszt a tagok maguk gerjesztették. Ma már nehéz elképzelni, hogy ez a nyolcvanas évek elején alakult szlovéniai (akkor még jugoszláviai) művész-, zenész- és provokátorcsoport milyen elemi hatást gyakorolt a korszak gondolkodásmódjára. Hogy milyen brutális csapásként érte a szocialista blokk kultúrpolitikáját egy maréknyi, alig leplezetten náci és kommunista katonai és ideológiai jelképeket használó, Wagnert és a korabeli mainstream popzenét egyaránt parodizáló avantgardista. Pedig - válaszolják ironikusan a képzőművész tagok az ellenük felhozott vádakra - "csak annyira vagyunk nácik, amennyire Hitler festő volt". 
A Laibach kétségkívül a legnagyobb hatást gyakorolta a keleti blokk együttesei közül. A Frankie Goes To Hollywoodtól a Rammsteinen át Marilyn Mansonig számtalan zenekar és zenei irányzat táplálkozik a laibachi örökségből, akár a látványelemekre, akár a zenére, akár a szövegekre gondolunk. 
A Laibach története 1980-ban, abban a jelképes éveben kezdődött, amikor Lengyelországban megalakult a Szolidaritás és bevezették a szükségállapotot, Jugoszláviában pedig meghalt Joszip Broz Tito. Egy Ljubjanához közeli bányászvárosban, Trbovljében megalakul az eredetileg képzőművész-csoportként indult Laibach (mely nevét Ljubjana német elnevezéséből nyerte). A csoport később - egyéb színházi és képzőművészeti kezdeményezésekkel egybeolvadva - NSK, azaz Neue Slowenische Kunst néven valóságos művészi állammá nőtte ki magát, és a Laibach eme összművészeti szerveződés zenei leágazásává alakult. 
Már korai koncertjei és performanszai óriási botrányt okoztak Jugoszláviában, ahol a náci jelképekkel kokettáló társulat egyenesen az önmagát a partizánmítosszal megalapozó jugoszláv állam szívébe talált. A betiltások és hatósági eljárások ellenére a Laibach 1985-től kezdve viharos tempóban kezdte megjelentetni lemezeit. A zenekar nemzetközi hírneve is egyre nőtt, és 1987-ben a Mute-nál (a Depeche Mode és Nick Cave kiadójánál) megjelent az Opus Dei album. A lemezen található brutál-indusztriál feldolgozások, például az osztrák Opus népi mulatós rockhimnusza, a Life Is Life vagy a Queen One Visionjének metálos-Wagneriánus-pszeudonáci átértelmezései, illetve a megjelenést követő turné valósággal a mainstreambe katapultálta a Laibachot. 
A zenekar ezek után tudatosan és következetesen sajátította ki a popkultúra produkcióit. Megjelentette a Sympathy for the Devilt, ami nem más, mint a híres Rolling Stones-szám egy nagylemezre való különböző indusztriál-hangulatú feldolgozása, vagy a Let It Bet, ami az egykori Beatles-klasszikus teljes átköltése. "Nem hiszünk az eredetiségben" - jelentették ki a Laibach tagjai, amikor jóval később megkérdezték tőlük, hogy nem zavarja-e őket az életművét és külsőségeit teljes egészében tőlük lopó Rammstein óriási sikere. "Nem hiszünk az eredetiségben, ezért a Rammstein nem is lophatott tőlünk." Ez az esztétika végigvonul a Laibach-lemezek során, szégyentelenül és kételyek nélkül nyúlnak bármilyen anyaghoz, legyen az popsláger, Wagner-opera vagy nemzeti himnusz. A Laibach legutolsó lemezei is ilyenek: a 2006 őszén megjelent Volk tizenhárom állam (köztük a Vatikán) és ráadásként az NSK hivatalos himnuszát tartalmazza - természetesen a jól megszokott indusztriál-techno átdologzásban. A legutóbbi, két éve kiadott sorlemez, a Laibachkunstderfuge is pontosan ezt az esztétikát követi: ezen, a kötelező szójátékot kihasználva sajátítják ki, és értemezik újra J. S. Bach műveit, bizonyítva, hogy a barokk egyházi orgonamuzsika szoros kapcsolatban áll a szételektronizált ipari technóval. És megjelenés előtt áll a Volkswagner című lemez – nagyjából elképzelhetjük, milyen zenei (és ideológiai) tartalommal. 
Az ezeredforduló környékén a Laibach mintha kissé visszavonult volna - úgy tűnt, hogy a szocialista blokk felbomlásával, a hidegháború végével  - és az üzletileg jóval sikeresebb hasonló zenekarok feltűnésével - a politikus-művészi indusztriál válságba került. Ám a 2004-ben megjelent életmű-összegző válogatáslemez, az Anthems, és azt követő amerikai turné újra a figyelem középpontjába állította a Laibachot. A turnéról készült Divided States of America DVD erőteljes dokumentuma annak, hogy a - ki tudja, hányadszorra - megújult zenekar ismét eltalálta a közhangulatot, jelesül a szeptember 11. utáni össz-amerikai félelmet és bizonytalanságot. 
A Laibach többször járt már Magyarországon, de mostani fellépése is ékes bizonyítéka lesz annak, hogy ez a fennállásának harmincadik évfordulóját nagyszabású turnéval ünneplő létező zenekar és művészcsoport most is épp olyan friss, aktuális és érvényes, mint megalakulásakor. 
A koncert különlegessége, hogy a fellépés előtt, 18 órától Szombathy Bálint író, művészettörténész és esszéista – egyben a zenekar és a Neue Slowenische Kunst egyik legértőbb ismerője - tart előadást a Laibach történetéről az A38 Hajó frissen megnyílt kiállítótermében. Az előadás címe: Laibach rekapilutáció. Kiegészítésképpen pedig a Ljubljana Calling fesztivál ideje alatt, péntektől vasárnapig egész hétvégén Laibach videóklipek, vindeóinstallációk és filmek tekinthetők meg a Kiállítóteremben. 
Jelenlegi tagok
Milan Fras: ének
Eva Breznikar: ének, dob
Natasa Regovec: ének, dob
Luka Jamnik: billentyűsök
Primoz Hladnik: billentyűsök
Janez Gabric: dob
http://www.laibach.nsk.si/
http://www.myspace.com/laibach
http://www.nskstate.com/
A koncert és a Ljubljana Calling Fesztivál támogatója Budapest Főváros Önkormányzata.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...