konferencia
Nemzeti Színház, Gobbi Hilda Színpad, 2010. december 10. 13.00-18.00
A konferencia része egy tizenhárom európai várost átfogó sorozatnak, amit október 25-én Brüsszelben, az Európai Parlamentben szervezett konferencia indított el. Brüsszelben a megnyitó beszédet Jan Truszczynski, az Európai Bizottság oktatási és kulturális főigazgatója (az uniós oktatási és kulturális szakpolitika legfelsőbb operatív vezetője) mondta.
A budapesti konferenciával csaknem egy időben Belgrád, Bergen, Birmingham, Bukarest, Gáza, Gdansk, Lisszabon, Ljubljana, Ramallah, Umea és Wageningen városaiban is szerveznek hasonló konferenciákat, legtöbbet az adott ország oktatási és kulturális minisztere nyitja meg.
A nemzetközi projekt elindítója és projektvezetője a magyar Káva Kulturális Műhely, így ez a jelentős nemzetközi hatással bíró projekt magyar kezdeményezés.
Mi az a DICE projekt?
A DICE (“Drama Improves Lisbon Key Competences in Education / A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra”) egy európai uniós támogatással megvalósult, nemzetközi kutatási projekt volt. A két évig tartó projekt keretében egy interkulturális kutatás valósult meg, mely egyéb oktatási-nevelési célkitűzései mellett elsősorban azt vizsgálta, hogy a tanítási színház és dráma milyen hatással van öt kulcskompetenciára a korábban meghatározott nyolc “Lisszaboni Kulcskompetencia” közül.
A nyolc kulcskompetencia közül az alábbi ötöt vizsgálta a kutatás:
1. Anyanyelvi kommunikáció
2. A tanulás tanulása
3. Személyközi, interkulturális és szociális kompetenciák, állampolgári kompetencia
4. Vállalkozói kompetencia
5. Kulturális kifejezőkészség
A kutatás megvalósításában tizenkét ország vett részt (vezető: Magyarország, partnerek: Csehország, Egyesült Királyság, Hollandia, Lengyelország, Norvégia, Palesztina, Portugália, Románia, Svédország, Szerbia és Szlovénia).
A tanítási színház és dráma területén dolgozó szakemberek hosszú ideje meggyőződéssel hisznek munkájuk hatékonyságában, ám mindeddig igen ritkán mérték ezt tudományos módszerekkel. A DICE projektben 12 országból több tucat, a tanítási színház és dráma területén a legkülönbözőbb elméleti és gyakorlati háttérrel rendelkező szakember a tudomány képviselőivel (pszichológusokkal és szociológusokkal) szövetkezve azt tűzte ki célul, hogy felméri a tanítási színház és dráma hatásait.
A projekt során az alábbiakat valósítottuk meg:
- Egy interkulturális, kvantitatív és kvalitatív módszereket is alkalmazó kutatással bizonyítani, hogy a tanítási színház és dráma hatékonyan képes a lisszaboni kulcskompetenciákat fejleszteni. A kutatás mintegy négyezer-ötszáz, 13-16 éves fiatal részvételével valósult meg.
- A kutatások alapján egy ún. “Policy Paper” (Szakpolitikai állásfoglalás) kiadása, és ennek terjesztése az oktatás és a kultúra döntéshozói és szereplői körében, európai szinten, illetve világszerte nemzeti és helyi szinteken egyaránt.
- Egy ún. „Education Resource” (Oktatási Forrásanyag) összeállítása, amely az iskolákat, pedagógusokat és a művészeti nevelés szereplőit segítheti abban, hogy a dramatikus tevékenységeket az oktatásban a kompetenciák fejlesztésére alkalmazhassák. A csomag terjesztése európai szinten, illetve világszerte nemzeti és helyi szinteken egyaránt.
- Az egyes résztvevő országok színház- és drámapedagógiai gyakorlatának összehasonlítása, a különféle módszertanok terjesztése a szakértők és a meglévő szakértelem mobilitásának elősegítése révén.
- Konferenciák szervezése összesen 13 városban, ahol széles körben ismertetjük a kutatás eredményeit, közöttük Brüsszelben, ahol az Európai Unió oktatási, kulturális és ifjúsági területein dolgozó jelentős vezetői vettek részt.
A kutatási eredményeket összefoglaló „Policy Paper” és a tizenkét európai drámás gyakorlatot bemutató „Education Resource” angolul letölthető innen: http://www.dramanetwork.eu/
Ezen a honlapon számos további információt olvashat angol nyelven, többek között meghallgathatja a brüsszeli konferencia hangfelvételét is.
Magyarul mindkét kiadvány letölthető innen: http://www.dramanetwork.eu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése